sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ואנשים מקריבים את חייהם יום יום למענה - מתים למען ילדים , נלחמים למען סובלים חפים מפשע , קופצים ללהבות כדי להציל ילדים רכים , משרתים כעובדים סוציאליים בשכונות מצוקה . אנשים אלה , המכונים לעתים גיבורים , אינם אנשים היכולים לאהוב כל אחד באהבה מן הסוג האישי , אבל אותו קשר מוחשי שלא יאומן לאנושיות , ובייחוד לתמימות , אכן מניע אותם , מאחר שהוא מאשר את קיומה של האחדות מעצם יכולתו לחוש את הכל . זהו בדיוק הדבר שבשבילו אנשים הורגים או נהרגים - התפישה הדמיונית של האנושיות המשותפת . מגן שואל , "מדוע אני קם בבוקר " ? התשובה : אהבה . ובכן , מגן יודע שכל קורא שאבא לא הרביץ לו חזק מדי יסכים איתו . הוא בונה על זה . מדוע ? כי הוא מאמין באוניברסליות של הלב , בכך שהקורא האלמוני הוא בן אנוש ועל כן אוהב . ואוהב לאהוב . אינני אומר שבכך נוצרה מערכת יחסים אינטימית בין המחבר ובין הקורא , אך יש כאן יופי , אהבה מופשטת , אהבה פוטנציאלית , המבוססת על האמון שיש לו בקורא , תודעה רגשית משותפת הראויה שיילחמו עבורה . וזוהי , כמובן , אהבה שונה מאוד מן האהבה לחברה שלך , המעוררת בך רגשות מסוימים בגלל מאפייני אישיות מסוימים וחוויות משותפות מסוימות . זוהי אהבה המתקיימת ונמשכת מתוך עצם קיומם של זרים , אהבה הגדלה דווקא משום שאינכם שייכים לאותו מעגל חברתי . מגן רואה את שני סוגי האהבה - זו המעדיפה , המבוססת על מאפיינים מסוימים , וזו האוניברסלית המבוססת על פוטנציאל כמבטלים זה את זה . או הסוואמי או הפרטיקולריזם היהודי . או רבי עקיבא בעולם הזה או ישו בשמים . אני חולק על כך בתוקף . השניים דווקא חיים בצוותא , בהרמוניה , זה לצד זה , בתחומים שונים אך באותו אדם . אנשים אינם חיים רק בעולם הזה . ללא דמיון , העולם הזה אינו אלא שלד חסר חיים . אנו זקוקים לדמיון כדי "להרגיש" את הנפש ואת מה שבני אדם עשויים לכנות שמימיות בכל תפארתה , כדי שהאדם יהיה לחיה ולאלוהים כאחד . באמת . מדוע צריכים שני סוגי האהבה לבטל זה את זה ? מפני שהאוניברסליזם מאיים לחנוק את האהבה המעדיפה ? משום שתפישה זו של אהבה היא המשאירה את היהודים בניו יורק ? לא ולא . כל אחד מודע לכך שהאהבה , מטבעה , מעדיפה . יהודים אינם חיים בארצות הברית משום שהאוניברסליזם שיתק את יכולתם לראות את ייחודם וללכת למקום שבו יוכלו לחוש קשר עם אנשים רבים יותר , כלומר , לישראל . לא , הם חיים בארצות הברית כי תפישתם לגבי האהבה המעדיפה מבוססת על מאפיינים הקשורים פחות להיבטים אתניים ודתיים . הם קשורים יותר , לפי הניסוח הרהוט כל כך של מגן , לקבוצת הסנוקר שלהם . וזה מביא אותי לקושי הבא : אמות המידה המשמשות את מגן בבואו לשפוט האם אדם מסוגל לאהוב מישהו מסוים בדרך של העדפה . תפישתו בדבר יחסי הגומלין שבין יחידות סוציו תרבותיות שונות נותנת לי הרגשה טובה . אני נחרד מפני השטיח האדום ושטיח הקשרים ממש כמוהו . רק שאינני משוכנע לחלוטין שהקבוצה החברתית שהיהודי צריך להיות חלק ממנה , היחידה הסוציו תרבותית

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help