sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

אינני אומר שאלה הן שתי ישויות נפרדות ; כמובן שלא - התודעה הפנימית מגיבה לגירויים מן העולם באמצעות החושים הפיזיים , במערכת של יחסי גומלין רצופים ומפותלים , העושה את האדם לאדם . אני מצביע , בפשטות , הן על קיומה של "האישיות " הנבדלת , מצד אחד , והן על קיומו של האני החש את סביבתו ומהווה חלק ממנה , מצד שני - אותן הבחנות מופשטות המשמשות את שני הצדדים המתנצחים בפולמוס התורשה מול סביבה . כיוון שאימצתי , לעת עתה , דגם פשוט זה של האדם , אני נתקל מיד בקשיים לגבי תפישת האהבה של המחבר . אני מסכים איתו שאהבה היא הדבר האמיתי . כששאל : "למה אתה קם בבוקר " ? צרח גופי : "אהבה , לכל הרוחות , מגן " ! וכשראיתי את ארבע האותיות היפות האלה יושבות לבדן בשורה מודגשת , ידעתי שהרגע הזה משותף למחבר ולי . אי הסכמתי נעוצה באמונתו של מגן שהאהבה מבוססת על העדפה . במידה מסוימת , כמובן , האהבה אכן מבוססת על העדפה : אנו יוצרים קשר עם אנשים החולקים עימנו חלקים מעצמנו - רגשי האהדה והחמלה מבוססים על יכולתנו למצוא את רגשותינו ותחושותינו גם בלבם של אנשים אחרים , כאילו אותו אדם הוא המשך של האני שלנו . על כן , באופן בלתי נמנע , נוכל לרחוש אהבה ורגשי הזדהות לאותם בני אדם שעימם אנו חולקים את המאפיינים הרבים ביותר : משפחה , חברים , אהובים , וכולי . כל זה אכן יוצר אותה אהבה הייררכית שממנה חששו כל כך הסוואמים במסתו של מגן : אהבה מעדיפה , המעריכה בני אדם מסוימים יותר מאחרים מפני שאישיותם והתכונות המאפיינות אותם מדברות אלינו . אך אני סבור שזו רק מחצית הלב . האהבה המבוססת על העדפה מזינה אותו חלק באדם שהוא תודעתו הפנימית , האני הנבדל והמוכר שלו . זוהי אהבה מעשית , המבוססת על יכולתם של אנשים אחרים להתחבר אל עצמותך ולהפיק ממנה רגשות אישיים , אהבה מעשית המבוססת על תכונות ממשיות , קיימות , של שני אנשים הנמשכים זה לזה , ועל המודעות לכך שאתה יכול להיפגש ולחלוק חוויות רק עם כך וכך אנשים . בסדר . נכון , אני אוהב את אבא שלי יותר מאשר את אבא שלך , ואכן , רבי עקיבא קלע בול . אך חלק אחר של האדם , זה שאינו תודעה פנימית , נבדלת , אלא ישות המקיימת יחסי גומלין עם סביבתה ורואה את עצמה כאבן אחת בפסיפס גדול יותר , גם הוא חש סוג של "אהבה . " זוהי ישות החשה אחדות עם זרים - כמובן , מתוך התבססות על ההנחה שזרים יכולים לחוש את רגשותיי ואפשר לשתפם במחשבותיי ובחוויותיי הדמיון האנושי היפה , הישן והטוב . אך אהבה מסוג זה היא אהבה לפ 1 טנצ אל . זוהי האהבה לפוטנציאל האנושי שאנו רואים בזרים . ואהבה זו מתגלמת באופן אידיאלי ביחסנו לילדים . כל אדם שמביט בילד חש מה שהייתי מכנה אהבה אליו , ואין זו אהבה נוסטלגית ; זוהי אהבה לפוטנציאל של הילד , של יכולתה הטבעית של התמימות לחוש כל רגש . זהו הבסיס לאהבה אוניברסלית . ברור שהמחבר מבין על מה אני מדבר , רק נראה שהוא אינו מכבד זאת . אמת - האהבה האוניברסלית לא תדליק אותי , אך היא כן תיתן לי סיבה לקום בבוקר .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help