sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מכתבי ם על ג ' ון לנון ואהבה לעורכים , זאב מגן , במאמרו החינני "דמיין : על ג'ון לנון ואהבה" ( תכלת , 8 סתיו התש " ס , ( 1999 / אומר שהרצון לאהוב ולהיאהב הוא המניע הבלבדי לפעילות האנושית וכי האהבה פירושה בידודו של האובייקט הנאהב מתוך כלל האובייקטים והעדפתו על פני האובייקטים כולם . היומרה לאהוב את הכל במידה שווה , פירושה סילוק ההבדלים בין הבריות ובין הקבוצות , מעשה שאפשר לעשותו רק על גבי מיטת סדום , וזאת הסיבה שמשטרים המבוססים על אהבת הכל הם משטרים רצחניים . מכאן מקיש מגן על טיבה של הקבוצה שעימה "נכון" להתקשר : זו קבוצת מוצאו של האדם . רק בני עמנו ראויים לאהבתנו הגדולה . לצורך הדיון אני מוכן להיענות לטענת המניע הבלבדי , לפסוח על סוגיית מקורם של רגשי האהבה , ולערער על ההנחות הגלומות במאמר בעזרת שאלה אחת בלבד : כיצד אנחנו מאתרים את מושא אהבתנו . ככל שמדובר באהבה שמושאה הוא היחיד , הרי שהתנאי הראשון להתעוררותו של הרגש הזה הוא הזמינות . איננו מתאהבים במי שאיננו יודעים על קיומו , ואנחנו נוטים להתאהב במי שרבים סיכויינו לקיים עימו עסקת חילופי אהבה . אהבה דחויה מסיבה לנו צער , ואנשים הנוטים להתאהב באובייקטים שאין להשיגם , נידונים לחיים טרגיים . גודל הסיכוי להתאהב ולזכות באהבה קשור בתכונות אינדיבידואליות , אבל גם במספר ההזדמנויות למפגשים . איכר שלא יצא מגבולות כפרו המבודד יתאהב בבת הכפר , ואילו נווד עשוי להתאהב בנערה המתגוררת הרחק . זאת הסיבה שהעצה היעוצה לשבורי לבב היא , לטפח מערכת ענפה של קשרים חברתיים . התנאי השני להתאהבות הוא כוח הדמיון . אנחנו משליכים על הנאהב תכונות מבוקשות , שבשיתוף עם תכונותינו שלנו , אמורות לייצר סינרגיה . הבדיחה על תשוקתו של המזוכיסט אל הסדיסט מכילה הרבה מן האמת . האהבה נכזבת כאשר מתברר שהשלינו את עצמנו בדבר תכונותיו של האובייקט הנאהב , או בדבר תכונותינו שלנו , או שהצדדים לעסקה החשאית השתנו במהלך הזמן . בכך אמרנו שהאהבה ניידת , שהיא נובעת מהגדרת העצמי , ושהיא עשויה להחליף את נשואיה . אם כך הדבר במשל , על אחת כמה וכמה בנמשל . יחיד עשוי להחליף את קבוצות האנוש שהן נשואות אהבתו , לצמצם אותן ולהרחיבן . תושב פיימונטה האוהב את עירו , עשוי לאהוב את איטלקיותו - כלומר , הוא עשוי להשתייך לקבוצת זהות שהתהוותה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help