sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חזיונית ( ישעיהו עד מלאכי ;( השאלה היא : מהו ז'אנר הבסיס של התנ " ך , שהודות לו יש בכלל משמעות לכל שאר הז ' אנרים הכלולים בו . אלוהי הנביאים הוא "אלוהי אברהם יצחק ויעקב " אשר " הוציאנו ממצרים ; " להתנבא , בתנ " ך , פירושו לדבר בשמו של הסיפור המוצג בחטיבת הפרוזה . אלה הם יחסי כפיפות חד סטריים : הנבואה כפופה לחלוטין לסיפור האבות , יציאת מצרים ומתן תורה בסיני , בעוד שהסיפור קיים עם הנבואה או בלעדיה . ובאשר לטענה השלישית , בדבר " התעלמותי " מן התוכן הדתי של הקנון העברי : אודה ללנדאו אם תביא בפני שני יהודים המסכימים ביניהם באשר ל"תוכן הדתי " הזה . לנצרות ולאיסלאם יש דוגמה דתית ; לא ליהדות . היהדות היא מפעל אינסופי של מדרש . דור דור ודורשיו , ובכל דור ודור נחלקים הדורשים בחדוות מחלוקת יצירתית אשר אין לה מקבילה בשום תרבות לאום אחרת . האידיאל שנקבע מחז " ל ואילך , "להרבות מחלוקת בישראל , " הוא היפוכו הגמור של הדוגמטיזם . ההסכמה היחידה השוררת בין יהודים באשר למהות "דתם , " היא ההסכמה על הקנון הטקסטואלי שהוא מושא המדרש . "לימוד תורה " אין פירושו הנחלתם של עיקרי אמונה כלשהם , אלא עיסוק פרשני לאין קץ בקנון , בבחינת " הפוך בה והפוך בה דכולה בה . " ה '' יהדות " של הרבי מלובאביץ ' איננה ה '' יהדות " של ישעיהו לייבוביץ . ' ה " יהדות" של הרב שך איננה ה '' יהדות " של הרב כדורי . הליטאים , החסידים , הקונסרבטיבים , הרפורמים , הציונים הדתיים בנוסח הרב קוק או הרב ריינס , ה"מקובלים " מחלקי הקמיעות , ה " מסורתיים" שיהדותם היא מין פולקלור וה"חילונים" שיהדותם היא עניין ביולוגי גנטי - כל אלה יהודים כשרים אשר אין ביניהם שום מצע דתי משותף . המצע המשותף הוא טקסטואלי . זהותנו הלאומית נקבעה בטקסט ספרותי , ותולדותינו כלאום הן תולדות הספרות שכתבנו בעקבות המופת שהציב טקסט מכונן זה . אמונתו של הרמב"ם הייתה שונה בתכלית מאמונתו של יהודה הלוי , אך שניהם דלו איש איש את אמונתו מאותו מקור ספרותי . "אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן , " כמאמר חז " ל , ואין לפסול את הרמב " ם מפני יהודה הלוי או את יהודה הלוי מפני הרמב"ם ; זהותנו הלאומית תרבותית אינה ניתנת לניסוח כ " טענה " אודות העולם , אודות אלוהים או אודות האדם , אלא כזיקה מתמדת למקורות , תהא פרשנותם של מקורות אלה מה שתהא . "קיום התורה " הוא העיסוק בה . ולעסוק בתורה , פירושו ללמוד את קנון הספרות העברית , לפרש אותו ולכתוב ספרות עברית ההולכת בדרכו . ההתקפה על 'ליברטי ' לעורכים , הפעילות האנושית בעבר הרחוק והקרוב מעוררת אין ספור סימני שאלה , קושיות וחידות המגרות את הסקרנות ואת החיפוש אחר פתרון . קביעה זו נכונה במיוחד בחקר מלחמות - האפופות תדיר בערפל הקרב . מאמרו המצוין של מיכאל אורן העוסק בפרשה הטרגית "ההתקפה על 'ליברטי : ' סגירת תיק" ( תכלת , 9 אביב התש " ס ( 2000 / ראוי שייקרא לא רק על ידי היסטוריונים צבאיים וחוקרים

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help