sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אלא שהמסורות האלה , מקורות התרבות העברית , ספוגות ברעיונות דתיים עד לשד עצמותיהן . ייתכן שענברי מתקשה להזדהות עם הכיוון הזה ; בדיוק כמו הסופרים הצעירים שנגדם הוא יוצא בשצף קצף , ה"שפה " הזאת זרה לו ; על כן הוא מעדיף להציב במרכז סוגה ספרותית ולהתעלם מתכניה . נראה כי לשיטתו , סיפורת "עברית " המיוסדת על תפישות נוצריות או אליליות היא "עברית" יותר מספרים בז'אנר אחר הספוגים ברעיונות תשתית עבריים , כמו ישעיהו , ירמיהו ואיוב , ויותר מיצירה פסיכולוגיסטית רבת מלל ומעוטת פעולה כמו טוביה החולב . לאמיתו של דבר , מי שאינו יכול או אינו רוצה לקבל את המקורות היהודיים במלואם , על עולמם האינטלקטואלי והרגשי , ועם זאת אינו חפץ להשליכם , יכול ללמוד ולהבין גם מה שאינו מקובל עליו ואז להפנים כחלק מתרבותו רק חלק מן המכלול . גם סלקציה פוגעת ברוחה של תרבות , אך היא משתדלת להימנע מסילוף ; הפתרון שבחר ענברי - לבחור אלמנט אחד החביב עליו , להציגו במרכז ולהתעלם מחשיבותם של אחרים , בולטים יותר ודומיננטיים יותר - איננו פתרון מוצלח במיוחד , והוא מחייב הרבה אקרובטיקה אינטלקטואלית מאולצת . רות לנדאו ירושלים אסף ענברי משיב : מכתבם של פרופ ' גולדמן ופרופ ' פאטון מכיל שלוש טענות בגנות מסתי " לקראת ספרות עברית . " ( א ) הניגוד בין הסיפורת המקראית לבין הספרות ההודית העתיקה , שעליו הצבעתי , הוא ניגוד מופרך לדעתם , משום שהספרות ההודית הייתה נראטיבית לא פחות מהתנ '' ך ; ( ב ) התעלמתי , לטענתם , מזיקתו של התנ"ך לספרות המסופוטמית ; ( ג ) הניגוד שתיארתי בין הפואטיקה של עגנון לפואטיקה של ברנר מופרך אף הוא לדעתם , משום שברנר ועגנון היו חברים טובים , משום שברנר היה ציוני , ומשום שעגנון , שאותו הגדרתי כבעל פואטיקה עברית , העיד על עצמו שהושפע בין השאר מהומרוס . באשר לטענה הראשונה : הספרות ההודית העתיקה הייתה כולה שירה , החל בוודוח ובא 1 פנישד 1 ת וכלה באפוסים - המהבהרטה והראםאיא . ™ מבחינה מבנית וצלילית , יצירות אלו הן שירה לכל דבר . הן מתנגנות במשקל קבוע ( המחושב על פי תנועות קצרות וארוכות ) ובבתי שיר סדורים ( שלוקות . ( הברהמינים זימרו אותן . העובדה שחלקן מספרות סיפורים , אינה רלוונטית לטענה המועלית במסתי . לא טענתי שהן אינן נראטיביות , אלא שהן אינן פרוזה . שירה יכולה להיות נראטיבית , כשם שהיא יכולה להיות פילוסופית או פולחנית - והשירה ההודית אכן הייתה כל הדברים הללו גם יחד . אבל אין פירושו של דבר שהיא הייתה פרוזה . האפיקה ההודית , כמו האפיקה השומרית או ההומרית , הייתה שירת עלילה . מכל הטקסטים הנראטיביים של העת העתיקה , התנ " ך - בחלקיו הנראטיביים - הוא הטקסט היחיד המגולל את סיפורו בפרוזה , ללא ריתמוס שירי או חלוקה לבתים . וזה איננו הניגוד המהותי היחיד בין התנ " ך לבין הקלאסיקה ההודית . קחו , למשל , את דמות המספר , שעליה הרחבתי את הדיבור במסתי . קשה לחשוב על

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help