sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

עוברים כחוט השני בספרי התנ " ך , הן אלו הכתובים כפרוזה והן אלו שהם שירה . מסתבר שאפשר לבטא רעיונות עבריים בכמה דרכים . כידוע לכולנו , גם ישעיהו , ירמיהו , יחזקאל ונביאי תרי עשר , שדבריהם כמעט כולם שירה , מצליחים להעביר מסר מונותיאיסטי למדי . גם כתיבה עיונית יכולה להעביר מסר כזה , כפי שאכן נעשה הן בימי הביניים והן בזמן החדש . אפילו ספרות המשפט העברי בצורתה הלא קזואיסטית , על ניסוחיה המשפטיים , משדרת את הרעיונות הללו המונחים ביסודה . מי שיקרא את ספרי עגנון ה"לא עבריים , " את הבלדות היהודיות של טשרניחובסקי ואת הפואמה "ברוך ממגנצא , " לא מעט משירת ביאליק והפרוזה שלו , את יצירתו הקומית והטרגיקומית של שלום עליכם , ועוד יצירות רבות בנות הזמן ההוא , שכולן אינן "עבריות" לשיטת ענברי , ולצדן יקרא גם את הרומן בן זמננו ממש " תיאום כוונות " מאת חיים סבתו , יגלה שגם ספרות פסיכולוגיסטית יכולה להיות חדורה במונותיאיזם בפרט ובתרבות יהודית ועברית בכלל . יש מקום , כמובן , להצר על כך שהייחוד היהודי עברי של הספרות העברית הולך ונעלם , כנראה בשל מיעוט השכלה יהודית וירידה במוטיבציה יהודית , אבל הפואטיקה של "סיפורת פעולה היסטורית לאומית " היא פרט אחד בתמונה כולה - ולאו דווקא הפרט החשוב ביותר . מדוע מתאמץ ענברי כל כך להוציא את המונח "ספרות עברית " מפשוטו ? מדוע הוא חותר להעמיד במרכז את הסוגה הספרותית של התנ '' ך , ואגב כך מותיר את התוכן בצל ? אפשר שהסיבה היא עמדתו של ענברי בשאלת הזהות היהודית . לדבריו , "אמנות הסיפור העברית היא היסוד המהותי של זהותנו התרבותית לאומית . זהותנו אינה אתנית , דתית או לשונית . היא ספרותית . " זהותנו אינה אתנית משום שלפי המסופר בתנ"ך לא הייתה אתנית טהורה ; היא אינה דתית משום שיש בה מחלוקות עמוקות ( לדעת ענברי הדת היהודית אינה אלא "ריבוי מסוכסך של פרשנויות , " ובקרב חז " ל "אין הסכמות אלא רק מחלוקות ;( " היא אינה לשונית משום שחלק מספרותה נכתב בשפות אחרות . רק הפואטיקה העברית יכולה להיות יסוד תרבותנו , טוען ענברי , ומתעלם מכך שגם הפואטיקה הזאת - חלקים גדולים מן הספרות העברית לדורותיה אינם מכירים אותה . בחלקים הללו כלול שליש מן התנ '' ך ( הכתוב כשירה , ( ספרות הפוסקים וספרות השו"ת , ועימם ספרות המחשבה של ימי הביניים , הפיוט לתקופותיו , שירת ימי הביניים והשירה העברית החדשה . גם המשנה והגמרא , אפילו בחלקים הסיפוריים שלהן , אינן עומדות בדרישות המחמירות שענברי עצמו הציב כשהגדיר "סיפורת פעולה היסטורית לאומית . " אבל הגדרת הזהות ה"ספרותית " הזאת , מופרכת ככל שתהיה , מבהירה את קו המחשבה שבתשתית המאמר . מוסכם על הכל שהתנ " ך והמקורות שאחריו הם יסוד התרבות העברית . הספרות העברית החדשה הייתה מושפעת מהם עמוקות בדרכים שונות , שתרמו לעומק התרבותי של היצירה . השפעה זו הולכת ופוחתת , וענברי שואף לעצור את תהליך הרידוד ולהציב אידיאל ספרותי השואב מן המסורות העבריות תנ " כיות .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help