sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

האינדיבידואליסטית , של המערב . " אל מול סגנונו ה " מסורתי " של עגנון מעמיד ענברי את סגנונו של יוסף חיים ברנר , הכותב " ביד רותחת , עצבנית , קצרת רוח , אחוזת תזזית ... כנגד הלשון רווית המורשת [ של עגנון ] - ברנר ממלמל בלשון מרוסקת , עקורה , תוהה בוהה . " בקביעתו זו בעניין הדיכוטומיה ענברי מתעלם התעלמות בוטה מן העובדות ההיסטוריות בנוגע לקשריו של ברנר עם עגנון . ברנר היה המורה הרוחני של הסופר הצעיר ותמך בו . ברנר היה הדמות התרבותית הנערצת על בני העלייה השנייה , ועגנון כתב מתוך דיאלוג עם הקו הספרותי שיצר . ברנר היה ממגיני היישוב היהודי ביפו והוא אף נרצח בה . מות קדושים זה הכניס אותו לפנתיאון הזהות הלאומית היהודית . אבל כל זה אינו מוזכר במאמר . ברנר , לא עגנון , הוא לדעת ענברי הסופר הישראלי שהרבו ביותר לחקותו . והיות שהסופרים הישראלים בני זמננו מאכזבים את ענברי , גם הם משתתפים ב '' תהליך ההתנתקות מן הפואטיקה העברית . " את האשם יש לתלות במסורת של ברנר ובניכור הנובע ממנה . עגנון עצמו היה מתנגד בתוקף לדיכוטומיה עגנון ברנר . עגנון חי חמישים שנים אחרי מות ברנר ומעולם לא ביטא אלא הערכה לסופר המבוגר ממנו והמהפכני ממנו . דיכוטומיה זו היא הביטוי המודרני של הדיכוטומיה הקדומה שהציג המחבר , שהוזכרה לעיל : הדיכוטומיה בין "התוכן הלאומי " של הסיפור המקראי ל '' השקפת העולם האנתרופוצנטרית , האינדיבידואליסטית " של היוונים וחברות קדומות אחרות . ענברי צודק בדאגתו לספרות , לזהות העברית וליצירה של מסורת ספרותית עברית נמרצת ותקיפה . גם התמקדותו בזיקה בין הספרות העברית לתרבויות המקיפות אותה נכונה . אבל הוא טועה טעות חמורה כשהוא יוצר סדרה ארוכה של דיכוטומיות והכללות מדומות , המסייעות כביכול להבחין בין הספרות העברית לספרויות אחרות . עדותו של ש"י עגנון , המופת של ענברי , מחזקת את טענותינו . בנאום שנשא בירושלים ב 1962 דיבר עגנון על ההשפעות הספרותיות עליו ועל אהבתו למסורת הסיפור העולמית . הוא מנה לפני מאזיניו כמה מן הסופרים האהובים עליו . הראשון שבהם היה הומרוס . שלום גולדמן המחלקה לספרות עברית לווי ל' פאטון המחלקה לדתות הודיות קדומות אוניברסיטת אמורי אטלנטה , ג'ורג ' יה לעורכים , במרכז מאמרו של אסף ענברי " לקראת ספרות עברית " עומדת הגדרה חדשה למונח "ספרות עברית " - הגדרה מלאכותית ודמגוגית באופייה . ההגדרה המקובלת היא כמובן לשונית ; " ספרות עברית " היא ספרות שנכתבה בשפה העברית , בין אם נכתבה בידי יהודים ובין אם לאו , ויהיו תכניה אשר יהיו . הספרות היהודית בלדינו , ביידיש , באנגלית , בערבית , בצרפתית וכן הלאה מכונה "ספרויות היהודים" או "ספרות עם ישראל , " והספרות הדתית נקראת " ספרות תורנית . "

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help