sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

טקסטים הודיים , שלא נוכל להזכיר אלא כמה מהם . האפוסים ההודיים ראמאיא [ ה ומהכהרטה ( שאורכם פי עשרה מאורך התנ " ך ) מספרים את סיפור עלילותיהם ומעשיהם של בתי מלוכה ומלכים ; הטקסט ההודי ארתססטרה מתאר את עולם הפוליטיקה והביורוקרטיה של הודו העתיקה . כל היצירות האלה הן יצירות קלאסיות בספרות ההודית ; ראוי שענברי יקרא אותן לפני שיצהיר על ייחודה של הספרות העברית . אכן יש דמיון מרתק בין הפואטיקה המקראית ובין המקבילות הלא מקראיות שלה , והיום תלמידים במחלקות לספרות השוואתית ולמדע הדתות חוקרים אותו . הדמיון הוא ביחס בין סיפור לפילוסופיה ( שלשניהם נוכחות רבת עוצמה בספרות העולם העתיק ;( בתפקיד של אטימולוגיות ומשחקי מילים ; בתפקיד של שושלות וייחוס משפחתי ; וכדומה . נושאי חתך אלו אינם הרעיונות הכוללניים המטעים שענברי מתעניין בהם ; יסודם בקריאה זהירה , מבוססת מבחינה בלשנית , בטקסטים של תרבויות אחרות . ומה בנוגע לטקסטים הקרובים למקרא יותר מן הטקסטים של הודו או יוון ? טענתו של ענברי בדבר הסיפורים הפגניים ( כלומר בדבר העדרם ) סותרת בלא יסוד את הממצאים של מאתיים השנים האחרונות של חקר תולדות המקרא . וביתר דיוק , היא מתעלמת מזיקתו של המקרא לתרבויות המזרח הקדום - ובייחוד למסורות הטקסטו אליות והסיפוריות של תרבויות שכנות . קביעתו של ענברי ש " טקסטים פגניים " עוסקים ביחיד , אבל התנ"ך עוסק בהתחדשותה החומרית והרוחנית של הישות המדינית היהודית בארץ ישראל , יכולה להיות נכונה רק אם מתעלמים לגמרי מן הזיקות שבין המקרא ובין הספרויות האחרות של המזרח הקדום . ואולם מורכבותו וגדולתו של הסיפור המקראי המגוון ורב הפנים , נעוצה בכך שלמרות שהמשותף לו ולספרויות " פגניות " אחרות במזרח הקדום רב כל כך , אין בכך כדי לפגום בטהרתו . ספרות המקרא אינה חייבת להיות עשויה מקשה אחת כדי להיות רבת עוצמה . ההטפה לגאווה לאומית יהודית ולשיקומו של היישוב היהודי בארץ ישראל , האזהרה מפני "הלניזם" וניהיליזם , אינה אלא תכונה אחת מני רבות של הספרות המקראית . אבל מאמרו של ענברי נוגע יותר לספרות הישראלית בת זמננו ומוטב לפנות כעת לתקופה זו . ענברי מבחין ב " קדרות שהשתלטה על הספרות הישראלית לאחר 967 ו" ( קביעה שתדהים את קהל הקוראים הגדול מאוד של הסיפורת העברית בת זמננו , ( תולה אותה בעליית "השמאל החדש , " במרד הסטודנטים , במהפכה המינית ובגל המחאה נגד מלחמת וייטנם , וקורא לשיבה למה שהוא מתאר כ " סיפורת הפעולה ההיסטורית לאומית של התנ " ך . " הסופר היחיד החומק מביקורתו של ענברי ומשמש כמדומה מופת לסיפורת הפעולה הלאומית המקראית הזאת , הוא ש"י עגנון . לדברי ענברי , עגנון היה הסופר היחיד מבין הכותבים בשפה העברית במאה העשרים שיצר משהו שראוי לכנותו "ספרות עברית . " עגנון עומד בתקני הטוהר של ענברי כי שימושו בלשון הוא שימוש "סגור , פרטיקולרי , המנוגד לתקשורתיות האוניברסלית שאליה חותרת הסיפורת האמנותית ,

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help