sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מכתבים ספרות עברית לעורכים , קיימות שתי דרכים ליצור ספרות " אתנית " או "לאומית " ולחקור אותה : האחת היא להתמקד בקבוצת הסופרים והיצירות המזהים את עצמם כשייכים ללאום כלשהו ולהתבונן בחוטי השתי והערב - בשונה ובשווה שבהם . האחרת היא לזהות את החוט המשותף הקושר בין הסופרים האלה ולהוציא מן הכלל את אלה שאינם מתאימים - ובתוך כך להגדירם כ '' לא שייכים " או "נגועים " באופן כלשהו . לשתי הגישות יש חסרונות : בגישה הראשונה הגבולות הקובעים איזו ספרות שייכת ללאום כלשהו עלולים להיעשות מטושטשים יתר על המידה . הגישה השנייה עלולה לעוות את העובדות עיוות חמור לשם הטוהר האינטלקטואלי - לשם הניסיון לשרטט גבול ברור וקבוע במקום שאין גבול כזה . מאמרו של אסף ענברי " ) לקראת ספרות עברית , " תכלת , 9 אביב התש '' ס / ( 2000 סובל מאוד מחסרונות הגישה השנייה . תחילה נתמקד בתיאור שלו לעולם העתיק ( בייחוד הודו ) ואחר כך נראה כיצד הוא מצייר את הספרות בת זמננו . נתחיל בעולם העתיק : ענברי טוען בצדק שמוטב לראות בפוליתיאיזם מוניזם , התגלמויות שונות של כוח קוסמי יחיד . אולם טענתו המדהימה שאין במוחלט הנצחי הסטטי הזה כל "סיפור " מוטעית מיסודה . חלק גדול ממקורות המוניזם ההודי העתיק , הא 1 פניע 1 ד 1 ת , כתובות כמעט רק בדרך של סיפור . סיפורים מסופרים כדי להדגים עקרונות פילוסופיים ; עקרונות מבוטאים באמצעות נראטיבים . יתר על כן , הספרות ההודית העתיקה שופעת "עדויות " לפגישות בין אלים פרסונליים לבני אדם ובין בני אדם לעקרונות מוניסטיים . ברור שענברי לא הרבה לקרוא ספרות הודית עתיקה בזהירות הראויה . הדיונים הספרותיים בני זמננו על מעמד ה '' היסטוריה " ו " התודעה ההיסטורית" בהודו רגישים לדקויות ומעניינים הרבה יותר . יתר על כן , החזרה של ענברי על הדיכוטומיה השחוקה ( השנויה כעת במחלוקת ) שהזמן ה " פגני" הוא מעגלי והזמן העברי "ליניארי " יוצרת הכללה גסה כל כך עד שההשוואה עצמה נעשית רשימה משעממת של סטריאוטיפים תרבותיים . חיבורים חדשים יותר על הודו העתיקה מראים שספרותה עוסקת בדיוק באותה שניות בין היחיד לקולקטיב שענברי משבח . יתר על כן , הטענה שסופרים הודיים , שלא כסופרי המקרא , טיפחו אהבה להפשטה פילוסופית ולאינדיבידואליזם , מתעלמת לגמרי מז ' אנר רחב ממדים של

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help