sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חי . " הקושי בהגדרת המושג "חיים" מהווה מקור לתפיסות חלופיות רבות . חלק זה מתמקד במושגים "תנאי הכרחי" ו"תנאי מספיק" ובנחיצותם להגדרת המושג "חיים . " חלק ג' - מציג את התפיסה המדעית המקובלת על אודות מאפייני החיים , תוך התמקדות בתמורות הפילוסופיות שחלו במהלך ההיסטוריה של המדע בתפיסת תופעת החיים . חלק זה מכיל פרק קריאה מומלץ לסטודנט ; שאלות לדיון בנושאים העולים מתוך פרק הקריאה ; ומשימה לבניית מפת מושגים שתוכל לסייע ללומד ליצור קשרים בין פריטי המידע השונים ולבנות תמונת ידע משמעותית עבורו . בהמשך מכוון הלומד לתהליך רפלקטיבי , שבו הוא מתבקש להציג את תפיסותיו האישיות המוקדמות ולעמתן עם הידע המדעי המקובל , בהסתמך על התהליך הלימודי שעבר . שער שני - תופעת החיים : תפיסות אישיות מול תפיסות היסטוריות שער זה עוסק בהשוואה בין תפיסותיהם החלופיות של הלומדים על אודות היבטים מרכזיים הקשורים לתופעת החיים ובין תפיסות היסטוריות שאינן מקובלות עוד הנוגעות לאותם היבטים . השער נחלק לשני חלקים מרכזיים : חלק א' - עיוני באופיו , מספק רקע היסטורי על אודות חקר תופעת החיים . חלק זה מומלץ כפרק קריאה לסטודנט . משולבות בו שאלות ופעילות לדיון מסכם . בסיומו מוצגת השוואה בין שתי תפיסות מרכזיות לתופעת החיים.- התפיסה הוויטאליסטית על פי אריסטו , לעומת התפיסה המכניסטית של העת החדשה ( החל מן המאה . ( 17-ה חלק ב' - עוסק בארבע תפיסות מרכזיות מן העבר על אודות היצורים החיים , תוך עימות בין תפיסותיהם החלופיות של הלומדים ובין תפיסות היסטוריות שאינן מקובלות עוד ביחס לאותם היבטים : הסבר תכליתי לעומת הסבר סיבתי לתופעות החיים , אנימיזם , עקרון הרצף ( המכונה גם "שרשרת ההוויה הגדולה ( " ותאוריות מנוגדות בדבר היווצרותו של היצור החי - בהיווצרות ספונטנית מחומר דומם או בהיווצרות המותנית באופן הכרחי בקיומו של יצור חי קודם בן-מינו . הטיפול בכל אחד מארבעת ההיבטים האלה נעשה במבנה אחיד : תחילה מוצגות תפיסותיהם החלופיות של הלומדים ומוצעות פעילויות לחשיפת התפיסות האלה ולטיפול בהן ; לאחר מכן מוצגות הגישות השונות שהיו מקובלות במהלך ההיסטוריה של המדע הקשורות באותם נושאים ; בהמשך מוצעת פעילות לעימות הגישות החלופיות עם הגישות ההיסטוריות ; בסיומו של הפרק מוצעת פעילות מסכמת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help