sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יחיאלי ו נוסבאו ם , תשנ"ה , ( לצד תכניות לימודים אחרות בתחום הפיזיקה ( ברץ ובר , ; 1993 חזן , ; 2000 חזן וגלילי , . ( 2000 לעומת זאת , השימוש בפרקים מן ההיסטוריה של הביולוגיה בהוראת נושאים ביולוגיים הנו מוגבל ביותר , יתר על כן הוא מחטיא את המטרה בפרשו מחקרים וניסויים היסטוריים ברוח התואמת את התפיסות המדעיות העכשוויות . אמנם מטבע הדברים גם בביולוגיה קיימות תפיסות מוקדמות שאינן עולות בקנה אחד עם התפיסות המקובלות , ובכל זאת חסרות תכניות הוראה העושות שימוש בהוראת ההיסטוריה של הביולוגיה כאסטרטגיה ליצירת שינוי תפיסתי . אחד המושגים החיוניים להבנה מעמיקה של עקרונות ביולוגיים , המשמש מושג מפתח , הוא המושג "חיים . " קיימים מחקרים רבים המצביעים על כך שלילדים קשיים ייחודיים הקשורים ברכישת ידע ביולוגי הקשור בהבנת תופעת החיים ( ראו : סתוי , ; 1998 וקס . ( 1995 , 1994 ילדים מתקשים לראות את הצמחים כיצורים חיים . גם לשפה השפעה על היווצרות תפיסות שגויות בנושא זה . בנוסף , ההסבר על אודות התהליכים הביולוגיים דורש תיאור של תופעות החיים בתהליכים חומריים , הן ברמה המקרוסקופית והן ברמה המיקרוסקופית - תיאור הדורש ידע פיזיקלי וכימי שאינו זמין לילדים צעירים רבים , ואף נוגד את האופן האינטואיטיבי שבו הם תופסים את גופם שלהם ושל יצורים חיים אחרים . הצעירים תופסים את תופעות החיים על ידי התנסות חושית ישירה וסובייקטיבית , אולם חלק ניכר מן הידע הביולוגי הוא כמותי ומושג באמצעות מדידות המסתייעות במכשירים . ילדים מתקשים להבנות נתונים כאלה לתוך המושג "חיים , " שכן הוא נתפס מבחינתם באופן אינטואיטיבי . לאור כל זאת , התגבשה החלטתנו לכתוב ספר המתמקד בתפיסת המושג " חיים" ומשלב הצגת תפיסות אשר רווחו במהלך ההיסטוריה של המדע . הספר מציע דרך ליצירת שינוי תפיסתי בקרב הלומדים , הן על ידי עידודם לבצע רפלקציה על תפיסותיהם האישיות לאחר התנסות בלמידה שיתופית והן על ידי השוואת תפיסותיהם האישיות לתפיסות שהיו מקובלות בעבר . אנו מאמינות כי גישה כזו עשויה לתרום להבנה מעמיקה של תחום התוכן המדעי והתפתחות הרעיונות המדעיים בתחום זה , ובאותה עת ליצור שינוי תפיסתי בקרב הלומדים . הספר מיועד למדריכים הפדגוגיים ולמורי הדידקטיקה של הוראת הטבע בתחום הכשרת מורים , כמו גם למרצים בתחום מדעי החיים המלמדים את הנושאים הרלוונטיים , מרצים בתחום הוראת המדעים ומרצים בתחום ההיסטוריה של המדעים . ניתן ללמד אותו כקורס שלם ; לחלופין , אפשר לשאוב

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help