sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כל המבקש דרך רוחנית אחת , אוניברסלית , למימוש השאיפה "להיות אדם , " ייווכח כי יש יותר מדרך אחת . בביטוי "דרך רוחנית אחת " יש סתירה פנימית , שכן מונוליטיות כרוכה ברודנות . במציאות ההיסטורית , דרכים ייחודיות רבות מובילות אל המטרה האוניברסלית ; כל דת וכל תרבות מתווה מגוון של דרכים האופייניות לה . ההשקפה האנושית-רוחנית ( הומניסטית ) מאמינה שכל אדם "נברא בצלם " וזכאי למימוש הפוטנציאל האנושי-רוחני הקיים בו , במסגרת התפתחותה של החברה שבה הוא חי . לפיכך יש להבהיר את מהותה של ההשקפה ההומניסטיתישראלית כדי לעצב אורח חיים מיטיב לפרט , לכלל וללאום . המגמה ההומניסטיתישראלית חיונית גם לנוכח השפעתן של כמה השקפות עולם אחרות המשפיעות על סדר היום הלאומי שלנו : השקפות חילוניות , כגון נאו-ליברליזם ופוסטמודרניזם , קומוניזם ולאומנות , והשקפות דתיות א-הומניסטיות , כגון זו של החרדים וזו של הציונות הדתית-משיחית . הזהות הישראלית-ציונית , שגישתה פלורליסטית , רואה את מגוון הזהויות הישראליות - כגון אלה שנזכרו לעיל ואלה של בני המיעוטים ושל דתות אחרות - בתורמות לשפע הרוחני , כל עוד הן מקיימות את כללי הדמוקרטיה . מדוע אין ההשקפה ההומניסטית-לאומית של אנשי "הציונות הרוחנית " ידועה בציבור הרחב ? התשובה לכך היא עניינו של החינוך האישי והממסדי , הממלא תפקיד מרכזי בספר זה . לחינוך הממוסד יש השפעה מכרעת על עיצוב הערכים האזרחיים . קל להיווכח בעצמתו של החינוך באמצעות השוואה בין האמונות והדעות של בוגרים משלושת זרמי החינוך היהודי-ישראלי - הממלכתי-כללי , הציוני-דתי והחרדי . מי שמבקש להבין את עצמו כפי שעוצב בכוח חינוכו הישראלי-כללי , חייב להעמיק אל פשר חינוכו כמכלול ערכי . המצב שבו הציבור הרחב אינו מכיר את ההגות הציונית , אשר כוננה את עולמו הרוחני כישראלי , הוא חולשה רוחנית . אי-הידיעה של הרציונל ושל המטרות אשר עיצבו את מערכת החינוך בישראל משולה להפלגה בספינת מפרש ללא הבנה בכיווני הרוחות . שורשי האתמול הציוני , שהיטיבו למזג את ערכי המסורת עם הקדמה , הם המשמעותיים והרלוונטיים ביותר למחנכים במערכת החינוך הישראלית . עובדה מעציבה היא כי משנותיהם של הוגים אלה , שהיו נהירות לבני דורם , לא הונחלו לדורות הבאים במסגרת תכנית הלימודים במגזר החילוני הכללי . לכן , עצם השאלה לאן מועדות פניה של מערכת החינוך אינה מובנת לאנשי המערכת הזו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help