sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מגוון הזהויות הגלותיות שהובאו לכאן ממערב וממזרח על ידי החילונים , על ידי המסורתיים ועל ידי האורתודוקסים . למעשה , מערך אמונותיהם של רוב היהודים במדינת ישראל משלב את ערכי היהדות והדמוקרטיה כאחד . הזרם המרכזי בחברה הישראלית מצדד הן בשמירה מסוימת על ערכים מסורתיים והן בערכים דמוקרטיים כגון חירות הפרט ושוויון האדם . עם זאת ניכרת מבוכה גדולה בשאלה כיצד אפשר להיות ( מבחינה ערכית ) גם יהודי וגם דמוקרטי . כפי שיובהר בהמשך , מזווית הראייה האורתודוקסית , הרואה בהלכה התגלות של דברי אלוהים למשה בסיני , אכן קיימת בעיה בשילוב של ההלכה עם ערכי הדמוקרטיה היחסיים . אולם הזרם הציוני המרכזי , הרואה ביהדות תרבות לאומית , יצירה אנושית-רוחנית , רואה עצמו כזרם יהודידמוקרטי . להלן כמה דוגמאות בולטות : הרצל , חוזה המדינה , שילב בכתביו זיקה אל המקורות , שספג כנראה בחינוכו הנאולוגי ( סוג של זרם רפורמי , בהונגריה . ( אחד העם , יריבו , דגל בערכי הצדק והשוויון וגרס כי הם העיקר במסורת . ברל כצנלסון , שהקים את ההסתדרות , דגל בבחירה של ערכים מתוך המסורת , בניגוד לאלה שצידדו בהתנכרות לה . וכן ברדיצ ' בסקי , ביאליק , א"ד גורדון ותלמידיהם מיזגו בהגותם ערכים יהודיים וערכים דמקורטיים . פשיטא , כל מי שהוא הומניסט יהודי מהווה דוגמה חיה לאפשרות העכשווית להיות יהודי-דמוקרטי . מיזוג זה אפשרי משום שקיימים ערכים אוניברסליים של הומניזם גם במקורות היהדות , החל במינוח על בריאת האדם בצלם אלוהים , עבור למוסר הבסיסי שבעשרת הדיברות וכלה בחזון אחרית הימים . השאיפה הרוחנית האוניברסלית אינה מתגלה אלא ביישומיה הייחודיים ( פרטיקולריים . ( 2 הרצל , בהבינו את העצמה הרוחנית הגלומה במועדי ישראל , כתב בספרו אלטנ 7 ילנד : ( 1902 ) "ליל-סדר זה הוא שעת חג מתאימה לספר על יציאת היהודים החדשה . אנו קוראים הערב בהגדה העתיקה שלנו , איך הסבו החכמים לפני שנים רבות בבני-ברק וסיפרו ביציאת מצרים כל אותו לילה . אנחנו צאצאיהם של רבי אליעזר ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא ורבי טרפון ; וזהו ליל בני-ברק שלנו ! ישן וחדש יתמזגו . תחילה נסיים את הסדר שלנו כמנהג אבותינו . אחר כך יתייצב לפנינו הזמן החדש בתהליך התהוותו . שוב הייתה מצרים לבית-עבדים ... ושוב יש יציאת מצרים ... ובאר \ ישראל יאמר אדם לאדם 'אחי אתה , אחי , ברוך בואך . ' גאולה אחת יש ליהודי העולם . עלינו לחזור לדרך הישנה והמנוסה , אבל בצורה חדשה . לתכלית זו יש להשתמש בכל האמצעים של ההווה , ודבר פשוט וישן זה הוא עניין יציאת מצרים . "

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help