sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אשלג . הוגי הציונות הרוחנית הוסיפו לשלשלת מפוארת זו חוליות הגות אשר שילבו מסורת ואיךאלים מודרניים יחדיו . הספרות הרוחנית התוותה מגוון דרכים להתחננות , קרי לפעולת החינוך של אדם את עצמו . חלק מתהליך כללי זה הוא השכלה והכשרה , המרחיבות את ידע העולם של האדם ומפתחות את כישוריו המקצועיים . אולם בתהליך ההתחנכותהשתלמות ובחיפוש אחר משמעות חייו , האדם חותר לפתח גם את אישיותו המוסרית-רוחנית . סיוע לתהליך ההתפתחות אפשר למצוא בכל הגות דגולה המכוונת לטיפוחו , לעידונו ולהעצמתו של הממד הרוחני שבהתחנכות האדם . לדוגמה , הרמב " ם , שהדגיש את ממד הצמיחה האנושית , הבחין בין העובדה הביולוגית של היותנו בני אדם ובין האתגר החינוכי - "להיות אדם . " בז ' רגון היהודייידישאי מגולמת מגמה זאת באמירה "להיות מענטש , " ובעברית - "להיות אנושי . " באשר להגדרת המושג אנושיות - מהי המשמעות של "להיות אדם " - נחלקות הדעות בין ההוגים השונים ומתעוררות שאלות משנה : באילו תחומי אישיות טבועה סגולה זו ? בגילומם של אילו ערכים מוסריים או אחרים מתממש הפוטנציאל האנושי ? האם הצמיחה מתרחשת באדם הפרטי באופן אוטונומי או שמימוש טבעו הרוחני קשור בחברה הסובבת אותו ? האם קיימת התפתחות היסטורית-רעיונית בהבנת אותה סגולה רוחנית שאליה אנו שואפים מטבענו ? האם קיימת רק דרך אחת לממש שאיפה זו או שיש כמה "מודלים " רוחניים ? המקורות המסורתיים מציבים דיוקנים של דמות כזאת , כגון "התלמיד החכם , " "הרב , " "המקובל" ו " הרבי החסידי . " גם תרבות המערב המודרנית הציבה את דיוקנותיה בדמויות של "המנהיג הלאומי , " "המשכיל , " "המדען , " " הוגה הדעות " ועוד . הציונות הרוחנית , אשר שורשיה בבית המדרש וצמרתה בהשכלה המודרנית , התמודדה עם פיצול זה בניסיון לשלב בין מודל דתי למודל "מערבי " של "האדם השלם . " בדרך התפתחותה של השאיפה המסורתית לעלות ב " מדרגות האדם" - מההגות והספרות של ההשכלה היהודית ( מאז מנדלסון ואילך ) אלי המהפכה הלאומית - התחולל מפגש קונפליקטואלי ומפרה בין המסורת לבין העולם המודרני-חילוני . מובן שגם על משמעות המושג "יהודי-מודרני " חלוקות הדעות . ההוגים בזרם הציוני-רוחני הציעו מבחר של תשובות ומשמעויות , הן לשאלה כיצד לממש אורח חיים יהודי מודרני והן לשאלת אופייה העתידי הראוי של מדינת הלאום . למעשה , ההחלטה של האומות המאוחדות מכ " ט בנובמבר 1947 על הקמת מדינה יהודית ודמוקרטית , היא הביטוי להכרה של אומות העולם

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help