sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ואי ציות הנובע ממאמציו של אדם שלא להיפגע "אישית " ( יוכבד ומרים המנסות להציל את משה , ואפילו מרטין לותר קינג הבן , הלוחם למען אחיו השחורים . ( במקרה ה " אישי , " קשה להבחין אם האי ציות נובע מהעדפת הצדק או מ " אגואיזם " ( לרוב זהו שילוב של שניהם . ( עניין זה עולה בדוגמה הקיצונית המובאת במאמר , אשר בה "הורגים בני העם את גובה המסים של המלך" ( עמ ' . ( 30-29 כאן מגיעים עד אבסורד , שהרי ברור כי השליח אינו אשם במצב ואין להוציאו להורג , וקשה לראות בדוגמה כזאת "אי ציות למען הצדק . " שנית , המאמר אינו מבהיר במידה מספקת מהו ה " חוק" שאותו ראוי להפר . מוצגים בו חוקי ספרד , בבל , רומי , כאשר המחוקק הוא חיצוני וזר ( או החוק הבריטי בארצות הברית . ( והרי במקרים אלה יש ספק אם בכלל ה"חוק " מחייב ; גם כאשר הוא צודק . בניגוד לכך , במשטר דמוקרטי הנתין שותף ( לרוב ) לקביעת החוק . ומה בנוגע ליחס אל ה"חוק" של הרב בישיבה ? נדמה לי שהמאמר מנסה שלא לגעת בכך , ורק מזכיר את המקרים הידועים של ערעור על הצדק האלוהי ( ומשום מה אין דיון על איוב . ( שלישית , חסרה ההשוואה המתבקשת בין "העמים הפרימיטיביים " ( לפני אברהם , ( יושבי הפרת והמצרים , לבין המקרה היהודי בימינו . על הראשונים נכתב , שכדי לחזק את השליט ולמנוע כל אי ציות , הוענק לשליט מעמד של שליח האל ( או הוא אפילו הוכרז כאל עצמו . ( ואם מישהו עוד מעלה בדעתו לא לציית לבן אנוש , הרי שוודאי ייענש קשות אם לא יציית למצוות האל ולחוקיו . אך מה עשה היהודי ? כאשר אזר עוז ל"אי ציות " העלה את הטיעון ש"אין אדם מעל הצדק , " אך כאשר העדיף את הציות , העלה את המחוקק ( הרב , החכם ) למדרגת מייצג חוקי האל , והזיהוי בינו לבין הצדק הביא ל"ציות לצדק . " רביעית , בניתוח מקרהו של סוקרטס ישנו שוב הערבוב בין בעיית הצדק לבין פגיעה אישית . סוקרטס חשב שנעשה לו אי צדק , אך לא היה מוכן לברוח . מעניין מה היה סוקרטס מציע לסוקרטס ( אחר ) לעשות במקרה דומה . האם היה ממליץ לשתות את כוס התרעלה או לברוח ? בהקשר שונה לחלוטין , אני אישית מוצא עצמי בבעיה בעלת אלמנטים דומים : יש לי הצעה לשינוי קיצוני במבנה הכלכלי של הקיבוץ , ואני ממליץ על יישום הצעתי זאת בעבודתי בסין , ברוסיה או בצ'כיה . ואולם , אינני מציע את השינוי לקיבוץ שלי , דווקא מפני שאצא נשכר מאוד באופן אישי - מן השינוי המוצע . חמישית , האם תמיכתו של חזוני ב " אי ציות " לאי צדק היא אוניברסלית ? מה דעתו על פלשתינאי היוצא כנגד מי שנישל אותו מאדמתו ? מה דעתו על ערבי ישראלי אשר יעלה טיעונים מקבילים למרטין לותר קינגל שאלה זו מעלה ספקות באשר לעצם הגישה כולה . הבעיה העיקרית בנושא האי ציות היא חוסר ההסכמה האנושית לגבי מושג ה " צדק . " לא במקרה נפתח המאמר בעניין תליית הנאצים , שלגביהם כל בן אנוש נורמלי ( אובייקטיבי ) יקבע בקלות את דעתו . אילו כולנו היינו מסכימים באשר להגדרת ה"צדק" ( בהנחה שאין מדובר במניעים אישיים , אלא בשיפוט אובייקטיבי לחלוטין , אפילו ללא ידיעת מקומנו הרלוונטי ב " סיפור , ( " הרי שתיאוריית ה " אי ציות " הייתה יפה , טובה , צודקת ומתבקשת . אלא שרק במקרים מעטים , כמו בנוגע לפשעי הנאצים , ישנה הסכמה גורפת . הציות במקרה כפר קאסם כבר היה מסובך יותר , עם יותר אי ודאות וספקות , אך גם לגביו נקבע ( ובצדק ) ש '' דגל שחור " מסמן את מצוות ה"אי ציות " לפקודה .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help