sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הישראלית והצגה של קבוצות בה באופן סטריאוטיפי . כנגד האבחנה הראשונה של חזוני , של בחירה הכרחית בין חילוניות מנוכרת לבין דתיות שמרנית , ניתן למנות מספר רב של ארגונים שבסיסם הרעיוני חילוני . הארגונים גשר , שורשים , מכון המלי"ץ ומדרשת אורנים , אשר רואים ביהדות מקור תרבותי חשוב , מקיימים שיח עם מקורות היהדות ועם הציבור הדתי , מבלי לוותר על תפישת עולם חילונית . כנגד האבחנה השנייה ניתן להביא בקלות דוגמאות רבות לאישים החוצים את קווי התיחום שמנסה המאמר לקבוע ; הן של אנשי שמאל חילונים ציונים ( דוגמת אמנון רובינשטיין ומרדכי בר און , ( הן של פוסט ציונים הפותחים את ארון הספרים היהודי ( דוגמת אמנון רז קרקוצקין ודניאל בויארין ) והן של הוגים אנטי ציונים ואנטי שמרנים , יהודים על פי דרכם ( דוגמת פרנץ רוזנצווייג , פייר וידאל נאקה וג'ורג שטיינר . ( מכאן , שגם מסקנתו המשתמעת של חזוני לגבי הדיכוטומיה ההכרחית בחברה הישראלית אינה נכונה . חלוקה זו לא רק שהנה פשטנית וחוטאת לאמת ; היא אף טומנת בחובה סכנות לתרבות ולחברה בישראל . צורת מחשבה דיכוטומית , הרואה את החברה והתרבות כמחולקות בין שני מחנות הפוכים , שהאחד הוא שחור והשני הוא לבן , עשויה להוביל להקצנה ולעימות פנימי מסוכן . הקטגוריה הבולטת החסרה במציאות החברתית שאותה מציג חזוני במאמרו היא היהדות החילונית , שאינה מחויבת להלכה או לשמרנות ( בהכרח , ( אך עם זאת חשה שייכות למקורות היהדות ושואבת מהם השראה תרבותית . קבוצה חשובה זו בחברה הישראלית אינה עומדת להיבלע בתוך כוחות האור - קרי , השמרנות הדתית הימנית - אלא היא קבוצה בת קיימא . הבנה נכונה של החברה והתרבות הישראלית חייבת להתייחס לעובדה זו ולהביא אותה בחשבון . הדגם הדיכוטומי שמציג חזוני הוא בבחינת פתרון קל המפלס דרך לאלו הנמנעים מהתעמתות עם מציאות מורכבת . לסיכום , מאמרו של חזוני יוצר אצל הקורא החילוני אנטגוניזם כלפי סדר היום השמרני וכלפי תופעת החזרה לארון הספרים היהודי . הוא דווקא מרחיק במקום שבו , כמדומה , הוא מעוניין לקרב . הצגת המציאות באופן חד ממדי ומסלף דורשת מכל חילוני לשאול את עצמו לאיזה משני המחנות הוא משתייך . כתוצאה ממאמר זה וממאמרים אחרים שכמותו , כלל לא בטוח שהבחירה לא תהיה בהתרחקות ממה שחזוני מייצג . בכך מחטיא חזוני את מטרתו שלו . טל גךאור , הלל וורמן ירושלים צדקת הציות נזדמן לי לקרוא את מאמרו המרתק של יורם חזוני "המקור היהודי למסורת האי ציות המערבית " ( תכלוו , 4 קיץ התשנ"ח , ( 1998 / ונהניתי מאוד . נדמה שהרעיון המרכזי במאמר הוא שהעיקרון הנעלה ביותר בציביליזציה המערבית הוא האי ציות לאי צדק , ושאת העיקרון הזה המציא ופיתח העם היהודי . ברצוני להעלות הערות הנוגעות לסוגיות אחדות במאמר , ולבסוף להציג ספקות מסוימים בנוגע לתזה כולה . ראשית דבר , נראה לי שבדוגמאות המובאות יש ערבוב בין שני סוגים שונים של אי ציות : אי ציות הנובע מאי הסכמה לאי צדק , באופן אובייקטיבי ( כמו אברהם המתווכח עם אלוהים על העונש לסדום ;(

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help