sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקטגוריה החסרה בדבר המערכת , "מי הוא חילוני " ( תכלת , 4 אביב התשנ " ח , ( 1998 / מנסה דוד חזוני לתהות על קנקנה של תופעת החזרה לארון הספרים היהודי . במהלך המאמר עושה חזוני שתי אבחנות מרכזיות . האבחנה הראשונה מפורשת יותר , ולפיה תופעת החזרה לארון הספרים היהודי מבשרת הרחבה של קבוצת שומרי המסורת והדת בארץ , על חשבון קבוצה זניחה ההולכת ומצטמצמת בחברה הישראלית - החילונים . האבחנה השנייה , סמויה משהו , מכלילה את כל מי שחזוני חפץ ביקרו - השמרנים , שומרי המסורת והדת , הציונים ואנשי הימין - לחטיבה קוהרנטית אחת . מנגד מוצבים יחד כל אלה שזוכים לחצי הביקורת שלו - הליברלים , החילונים , הפוסט ציונים והשמאלנים הקיצונים . המסקנה ההכרחית הנובעת מן הדברים היא כי הקיטוב הוא חלק אינהרנטי מהחברה הישראלית , וכי התפישה הליברלית בישראל היא בבחינת עולם הולך ונעלם . בעשותו את האבחנה הראשונה שלו , מתאר חזוני כיצד "סוף כל סוף" חלק לא מבוטל מהשמאל החילוני "החל לגשש " - שהרי הוא עיוור - את דרכו אל "המסורת הדחויה של בית סבא . " דרך זו היא בגדר הפניית עורף לרוח השלטת כיום בתרבות החילונית בישראל , שבה "סנדלרי התרבות " מתכחשים לשורשים היהודיים של השמאל הציוני ומסתייגים מהם , "ובוחרים בחילוניות נאורה וקנאית . " כלומר , החילונים , אליבא דחזוני , יוצאים בפתחם את ארון הספרים היהודי מהחושך אל האור , ומאמצים תוך כדי כך נתיב מעין דתי ו " שמרני " למהדרין . אבחנה זו מצטרפת לאמירה המשתמעת לגבי שני המחנות ה " אמיתיים " המסתתרים בחברה הישראלית . תנועת העבודה , אליבא דחזוני , אינה תפישה עקבית ומתמשכת על פני עשרות שנים , אלא היא מפוצלת לשני מחנות מנוגדים . הראשון הוא המחנה הציוני יהודי , שנו תנועת העבודה הבן גוריונית מושמת בכפיפה אחת עם הפותחים כיום את ארון הספרים היהודי ; השני הוא המחנה הפוסט ציוני , הלא ממש יהודי , של יתר אנשי השמאל , שמפנים עורף הן לארון הספרים היהודי והן לציונות , לטובת " חילוניות קנאית . " סוגיית הדתיים חילונים בחברה זוכה לאותו ניתוח פשטני . בהסתמך על ממצאי מחקר של מכון גוטמן במקורם , בהם נטען כי "אין יסוד לרטוריקה המקטבת את החברה הישראלית לדתיים וחילונים , " חזוני אמנם דוחה את הדיכוטומיה המקובלת של החברה בישראל כמפוצלת לעשרים אחוזים של דתיים ושמונים אחוזים של חילונים ; אלא שבמקום לקבל ממצאים אלה מתוך נאמנות למקור , כרצף בין דתיים , מסורתיים וחילונים , הופך חזוני את משמעותם : " מתברר שהיחס 80-20 נוטה לטובת אלה הרוצים שלילדיהם ולארצם יהיה אופי שאינו רק חילוני , אלא גם , ואולי בעיקר , יהודי . " כלומר , במקום תמונה דיכוטומית מוטעית אחת , מציג חזוני את תמונת הראי המהופכת , והמוטעית לא פחות . האבחנות הללו של חזוני מובילות אותו לפרשנות שלפיה קיימות שתי אלטרנטיבות תרבותיות מנוגדות , האחת - ללכת בדרך של מעין חזרה בתשובה , לציונות וליהדות , לרגש , לאמונה , לשמרנות ; השנייה - להיוותר חילוני פוסט ציוני , מנותק ממורשת , קר ומנוכר . החילונים , על פי משוואה זו , הם במידה כלשהי אנטי ישראלים , כדבריו במשפט הפתיחה למאמר : " בכל הנוגע ליהדות , ישראל היא מדינה שמרנית אדוקה . " יש בתפישות אלה של חזוני השטחה מעוותת של המציאות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help