sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

אותם מנהיגי הממשלה , שרק לאחרונה גינו את מימוש הזכות למחות ולהפגין ללא אלימות נגד מערכת המשפט , במקום לתמוך בה , מבינים את הצורך בהגבלת כוחה של הרשות השופטת כדי להחזיר את האיזון שבינה ובין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת , וספק אם יש להם נכונות פוליטית לעשות זאת . בהעדר חקיקה כזאת , רק מחאה ציבורית ממושכת תוכל לתקן את חוסר האיזון הנוכחי . בתחום המשפט , הממשל והפוליטיקה , ביקורת בכתב ובעל פה ומחאה לא אלימה אינן בלתי דמוקרטיות . נהפוך הוא , הן סם החיים של השיטה הדמוקרטית . דעה שונה , שהייתה בעבר נחלתו של מיעוט , הופכת , לעתים קרובות , לעמדת הרוב . אם חפצה מדינת ישראל להבטיח את שלומה בעתיד , עליה לפתח כבר היום יחס חיובי למחאה בלתי אלימה נגד אופי פעולתה של מערכת המשפט ולביקורת עליה , כמרכיב חיוני ואף רצוי בהגנה על עתידה של הדמוקרטיה . דוד ה ' ו"נשט"ן מריון סטיישן , פנסילבניה לעורכים , נהניתי לקרוא את המאמר "באמריקה הכל הולך" ( תכלת , 7 אביב התשנ"ט 999 / ו ) מאת אבן גאר , אך ברצוני להעיר כמה הערות . ההערה הראשונה מתייחסת לאופייה של הביקורת החרדית על מערכת המשפט . אכן , ביקורת על בית המשפט העליון היא דבר רצוי וחיוני במשטר דמוקרטי כחלק מהשיח הציבורי בין האזרחים לרשויות השלטון השונות , אך זאת כאשר המבקרים מכירים בקיומם של כללי המשחק הדמוקרטי ופועלים על פיהם - וכך הוא הדבר בארצות הברית . גם כאשר הנשיא פרנקלין רוזוולט תקף את בית המשפט העליון וניסה לשנות את הרכבו , הוא מעולם לא חשב על צורת שלטון שונה מן הדמוקרטיה . לעומת זאת , הביקורת הנמתחת על ידי החרדים נובעת מאי הכרה בכללי המשחק הדמוקרטי וברצון להחליפם בתיאוקרטיה , וזה שונה לגמרי . משל למה הדבר דומה ? למשחק שחמט שמטרתו היא חיסול המלך של היריב . מצב שבו מנסים להשיג את המטרה לפי כללי המשחק ובמהלכים טקטיים מגיעים לשח ולבסוף למט , שונה לגמרי ממצב שבו משיגים הכרעה על ידי ריסוק חצי הלוח של היריב בפטיש , ומרסקים אגב כך את המלך . שנית , לדעתי טועה החילוניות הישראלית כשהיא טוענת כי יש רק שני צדדים למטבע , מן הצד האחד חילוניות ודמוקרטיה ומן הצד השני , כאנטיתזה , יהדות וטוטליטריות , ובכך בעצם שוללת מכל וכל את אפשרות קיומה של "מדינה יהודית . "ודמוקרטית מלבד הטעות המהותית שבבסיסה של אבחנה זו , היא גם עלולה לדחוק אנשים דתיים ודמוקרטיים ( בעיקר מהזרם הדתי לאומי ) לצד החרדי בכך שהיא מעמידה לפניהם אלטרנטיבה אחת המאגדת דמוקרטיה עם חילוניות מוחלטת . תחושתי שלי כדתי ציוני , האמון על ברכי הדת ועקרונות הדמוקרטיה גם יחד ומעורב בהוויה הישראלית ברמ '' ח אבריו , היא של מי שבעצם מגשים יום יום את שילובה של הדת עם הדמוקרטיה . לכן באותו היום שבו התקיימו שתי ההפגנות בירושלים , האחת נגד בית המשפט העליון והשנייה בעדו ובעד דמוקרטיה חילונית , נשארתי אני בביתי , משום שלא יכולתי להזדהות עם אף אחת מההפגנות הללו באופן מלא : האחת ייצגה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help