sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אך בישראל אין הדבר כך . בהעדר מגבלות כאלה , לא שלטון החוק אלא שלטונם של בני אדם - ובייחוד שלטונו של אדם אחד , הנשיא אהרן ברק - קונה לו השפעה הולכת וגוברת בבניין החדש של בית המשפט העליון . ניצול משולח רסן זה של כוחו של בית המשפט בא לידי ביטוי בפרשנותו הנרחבת מדי לזכות העמידה ולשפיטות , בשימוש במושגים חובקי כל כגון "מלוא כל הארץ משפט " של הנשיא אהרן ברק , בהיזקקות לקני מידה מעורפלים , שהם בלתי ניתנים להגדרה ועל כן סובייקטיביים , כמו "השקפותיו של הציבור הנאור , "בישראל וכיוצא באלה . סדרת המאמרים מתעדת גם את החלל שנפער בתודעתם של מנהיגי החברה הישראלית באשר לשאלה מהי , בעצם , הדמוקרטיה . תפישתם השטחית , הניכרת אפילו בדבריהם של פרופסורים למשפטים , משתקפת בהערות עוינות לכל ביקורת על בית המשפט העליון , ללא קשר לתוכנה ( וכמובן , ללא קשר לתקפותה . ( זאת תיעדה לאחרונה הגב ' גורדון במאמרה "הדלגיטי מציה הזוחלת של חופש הביטוי " ( רוכלת , 7 אביב התשנ '' ט 999 / ו , ( על הדלגיטימציה של מחאתה הבלתי אלימה של הקהילה החרדית . אין ספק שיחסם החיובי של הישראלים לוויכוח הער לגבי מדיניות הממשלה ופעולותיה המתנהל בעת הבחירות הוא תופעה בריאה . תדירותן של הפגנות המוניות על נושאים שונים וההסכמה שבה מקבל הציבור הרחב את התופעה מעידות שלדעת הציבור יש למחאה הציבורית תפקיד במשטר דמוקרטי . נשאלת השאלה , אם כן , מדוע אין החברה סובלת ביקורת על עחפטים כשהם מפעילים כוח שלטוני ? התשובה נעוצה , כנראה , בהעדר כל הסכמה בסיסית בישראל לגבי שאלות היסוד הנוגעות לניהול המדינה . כפי שציין נייער במאמרו "תורת המהפכה של אהרן ברק " ( תכלת , 3 חורף התשנ"ח 998 / ו , עמ ' , ( 21 "התחליף הישראלי לחוקה כתובה ... מכניס למערכת גורם קבוע של חוסר ודאות . " באין חוקה כתובה , המבטאת עקרונות ממשל מוסכמים , בולעת החברה מבלי להקשות קושיות את קביעותיו של בית המשפט העליון כאילו היו "הנמל הבטוח היחיד בעת סערה " של מחלוקת פוליטית ואי ודאות . עד לחקיקתה של חוקה כתובה שתסדיר את חלוקת הסמכויות בין רשויות השלטון , תהיה תועלת בכך שהכנסת תחוקק חוקים , אלה יכולים להיות חוקי יסוד , שיטילו מגבלות מסוימות על סמכותם של בתי המשפט ובייחוד על זו של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק . זו , ללא ספק , איננה הצעה קיצונית . בתי המשפט העליונים של דמוקרטיות מערביות אחרות כפופים , לפחות במידה מסוימת , למגבלות הנקבעות על ידי סמכויות חיצוניות . סייגים אלה יכולים , לדוגמה , להציב אמות מידה מהותיות שלפיהן ייקבע באילו תחומים תתאפשר ביקורת שיפוטית על פעולות הממשל ( למשל , לגבי מה שמכונה ניצול לרעה של שיקול דעת ;( הן יכולות לקבוע כי עותר חייב להראות נגיעה אישית כלשהי בתוצאות עתירתו , ואפילו להוציא פעולות מסוימות של רשויות הממשל ( כגון מינוי אדם מסוים לכהן בתפקיד ) אל מחוץ לתחום השיפוטי . מגבלות כאלה ואחרות על סמכויותיה של מערכת המשפט ניתן למצוא בהרבה דמוקרטיות מכובדות ברחבי העולם . אך בטרם תוכל כל הצעה מעין זו להפוך לחוק , על הממשלה והכנסת להבין עד כמה חיוניות מגבלות כאלה על הרשות השופטת לאיזון הולם בין רשויות הממשל . ספק אם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help