sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פירוד אין אפילו ערך אחד שיהיה משותף לכל פרטי האומה . ברור הדבר , כי אם אין קונצנזוס ביחס לערכים אין לדבר כלל על חינוך לערכים . התוצאה של מצב זה היא שנכתבים ספרים כגון ספרו של משה קרוי ח"ם על פי השכל האגואיסטי הקיצוני , וכגון ספרו של משה כספי החינוך מחר , שבו הופך החינוך מדיסציפלינה המטפחת ערכים , למשהו מאוד לא מוגדר המאלף למיומנויות ומטיף לניהיליזם . כספי , כך נראה למעיין בספרו , ויתר על כל הישגי העבר למען איזה עתיד ריק מתכנים אנושיים שאינו קיים עדיין , ורב הספק אם יתקיים אי פעם . כל המבין אפילו מעט בטיבה של תרבות יודע , שזו מורכבת ממיליוני ערכים , מיליוני מנהגים והרגלים , מיליוני דעות , ונוספים עליהם מיליוני ביטויים מילוליים כתובים , המבטאים את עמדותינו בפילוסופיה , בחינוך , בדת , במשפט , בספרות ובאמנות . על תרבות אפשר לדבר רק כאשר כל המכלול העצום הזה נשלט על ידי עיקרון רוחני היוצר קונצנזוס מאחד בין אינסוף הפרטים . בלי גישור מארגן זה , התרבות אינה תרבות אלא כאוס בלבד , ובכאוס אי אפשר לדבר על ערכים , ואי אפשר לדבר על חינוך . כספי ורבים אחרים אצלנו ובעולם האשימו את החינוך בהעדפת האינדוקטרינציה , אלא שהעלימו את העובדה , שגם הכאוס פועל באמצעות כפיית המחשבה . אולם החינוך , אם אמנם יש בו אינדוקטרינציה , הרי שזו יוצרת אחדות בין הפרטים , ולעומת זה האינדוקטרינציה המופעלת על ידי הכאוס ועל ידי הדוגלים בו מפרידה בין הפרטים ומפוררת את אחדותם . בהתפוררות כאוטית מכוונת כזאת הכל מפסידים את כל הישגי העבר , מאבדים את הערך המוסף שיש בכוחות מאוחדים ; איש לא יוכל למצוא שפה משותפת עם זולתו , ואף תוחמץ כל אפשרות להרמוניה בהוויה האנושית . מצד אחד ינהגו הכל כטכנו ברברים מנותקים כמו הומו פאבר או כמו שטילר של מקס פריש , כמו האדם הטכנולוגי של ויקטור פרקיס , או שינהגו כאזרח הבודד של ה " טכנופוליס " בספרו של ניל פוסטמן . מצד אחר אפשר שהעולם יתארגן לכלכלה דורסנית כמתואר בספר מרד הנפילים של איין ראנד , או לסקס עקר וגורם לכיליון כפי שמצוי בסיפורים של פיליפ רות ושל ג ' ון אפדייק . אפשר גם שהמכנה המשותף של הכאוס יפעל להכוונת חיינו אל איכות חייהם של גיבורי הסיפורים הציפור הצבועה ומכונות המשחק של יז ' י קז'ינסקי , או לרמתם של גיבורי הרומנים זאב הערבה של הרמן הסה , בעל זבוב של ויליאם גולדינג , ח נישנאין של דוד פתל , רומן רוסי של מאיר שלו , ואולי , מי יודע אם לא נגיע להתמזגות של אהבה גדולה בין האדם והקופה , הניצולים ה '' אנושיים" האחרונים לאחר השמדת האנושות בידי "האנושות הנאורה והמתקדמת , " כפי שהדברים מתוארים בספרו המפורסם של ברנרד מלמוד . אם לא עבר , לפחות עתיד משותף עם הקופים . מה שברור עתה הוא , שתרבות שהיא רבת פנים כל כך , ומורכבת ממיליוני פרטים של גילויי חיים , אפשר אולי להכחיד , אבל אי אפשר לבנות על פי תכנון . ברור גם שעולם בלי תרבות הוא חמור יותר , משפיל יותר ואכזרי יותר מעולמם של קין והבל , של סדום ועמורה או של לוט ובנותיו . עוד ברור לכל , וכבר רמזנו על כך , שיש קשר בל יינתק בין עם לתרבותו . תרבות נוצרת תוך אינטראקציה בין העיקרון הרוחני הלאומי העליון ובין היכולת הלאומית , העמדות הדתיות והמוסריות , המנהגים הלאומיים וההיסטוריה הלאומית . מצד אחד יש לגוף הלאומי האנושי השפעה רבה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help