sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כמדינת היהודים איננה תלויה בהצלחותיה הכלכליות והמדעיות , ואף לא בהצלחותיה הצבאיות , אך גם לא בהיותה מרכז רוחני תלוש מן הבסיס החומרי , אלא ביכולתה של רוח היהדות , או בלשון פשוטה - תרבות ישראל המקורית , לשמש עיקרון רוחני , המכוון את כל התהליכים החומריים הנעשים במסגרת הממלכתית . מדינת ישראל תקום או תיפול על רמתה התרבותית המקורית והעצמאית , ועל נכונותה לקבל על עצמה תרבות זו כעיקרון רוחני , המכוון את כל מהלכיהם הרוחניים והחומריים של העם ושל המדינה . מרטין בובר , במאמרו פני אדם , וגם בחוברתו של 1 ע 1 ה םכתכים על היהדות , מודה עקרונית באמיתותה של תזה זו . דומה עלי שבנקודה זו תואם הדבר אף את תפישתו היסודית של הרב אברהם יצחק הכהן קוק . התמודדויות העבר של ישראל נותנות מקום לתקווה שבתחום הכלכלי ובתחום הביטחוני תצליח המדינה להתגבר על הקשיים . אבל רק תחום אחד , הלא הוא התחום התרבותי , יישאר תחום בעייתי ביותר , ללא פתרון ואולי אפילו ללא תקווה . השתלטות הטכנולוגיה , ההתרחקות מן הדת וחוסר ההבנה המוחלט כלפי ערכיה , חוסר הידע וחוסר ההבנה של התרבות האנושית , הנהייה אחרי מיתוסים של ההומניזם האגואיסטי המזויף , אחרי מיתוסים של דמוקרטיה מסולפת , אחרי אוטופיה של חופש מקסימלי עבור הפרט , חופש שהתרוקן מכל הערכים האנושיים והאלוקיים המקודשים , ועל כל זה השתלטותה של שפה היפר רציונלית וטכנו ברברית , יעצבו אדם שהוא רובוט למחצה אם לא לחלוטין . לשם הבנת בעיה זו חייבים לשים לב לשתי עובדות יסוד : א . פרט , ואפילו יהא זה האדם המלומד ביותר בעולם , לעולם לא יוכל בכוחות עצמו לפתח פיתוח משמעותי את התרבות האנושית הלאומית . הפרט , גאוני ככל שיהיה , יוכל לכל היותר לתרום מעט לתרבות , אולם תרומה כזאת , ואפילו התורם הוא מגדולי הסופרים , מגדולי האמנים או מגדולי אנשי הרוח , תורגש רק מעט מאוד . השפעה כזאת אתה מוצא לאורך ההיסטוריה רק אצל הנביאים ואצל גדולי המנהיגים של החסידים . עיקר העיקרים של כל תרבות הוא הקונצנזוס הקולקטיבי בין הפרטים של השבט או של העם . הבלטה יתרה של ייחודו של הפרט ושל החופש שלו , פועלת לפירוקה של התרבות , ויוצרת את הכאוס הפוסט מודרני . מנהיגים פוליטיים הבאים מקרב המנהיגות הצבאית לא יהיו מסוגלים להביא מזור למחלה זו . למרבה הצער , בימינו , גם מי שלא בא מן הצבא , אין ביטחון שיציג גישה תרבותית וגישה רוחנית לבעיות המדינה , אך הצבא ודאי שאינו מצמיח מקרבו מנהיגות בעלת רמה תרבותית ובעלת רמה רוחנית . אפשר שדבר זה אינו מפריע לא בכלכלה ולא בצבא . אלה אינם זקוקים לאנשי תרבות דווקא . לעומתם המדינה העוסקת גם בבעיות של חברה וגם בבעיות של חינוך זקוקה גם זקוקה להם . ב . העובדה השנייה שאליה יש לשים לב היא , שהתרבות לעולם איננה אוניברסלית . כל התרבויות הגדולות , כגון זו של סין העתיקה או של הודו העתיקה , זו של רוסיה הקומוניסטית או זו של ארצות הברית הדמוקרטית , הן תרבויות מאוחדות רק למראית עין . באמת אין הן אלא תשבץ של תרבויות ודתות שהשוני בין מרכיביהן עולה בהרבה על המשותף להן . למרבה הצער , פירוק של תרבויות פירושו מגדל בבל , המאופיין לא רק ב " נבלה את שפתם , " אלא גם ב " נבלה את מנהגיהם , " את רגשותיהם ואת תפישת עולמם . במצב זה שוב אי אפשר לדבר בכלל על ערכים , מפני שמרוב

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help