sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

שהכירה ישראל בעשרים השנים האחרונות , מפח נפש שהוליד תחושה של ציניות עמוקה כלפי הפוליטיקה . המקרה הראשון היה זה של מנחם בגין בשנת , 1979 בהסכמי קמפ דייוויד . לא עצם ההסכם , ואפילו לא היקף הנסיגה , הם הנקודה החשובה לעניין זה , אלא העובדה שהמהפך המוחלט בהשקפה ובמדיניות של בגין נעשה כבדרך אגב , ללא השלכות פוליטיות של ממש . האיש שהיה מזוהה יותר מכל עם השקפת ה " אף שעל , " ונבחר על בסיס השקפה זו לראשות הממשלה , מסר בבוקר בהיר אחד , בלי להניד עפעף וכאילו דבר לא קרה , את כל סיני למצרים , בלי שהותיר לישראל " אף שעל . " היה זה רעם ביום בהיר ולא התפתחות הדרגתית , התייסרות ארוכה , או ניסיון להעמיד את השינוי בהשקפה למבחן הבוחרים . בגין לא ביקש להתפטר , והציבור לא ביקש זאת ממנו . המלך עצמו הכריז על בגדיו החדשים , ולאחר רגע קצר של תדהמה , רוב רובה של מפלגתו ה " אידיאולוגית " של בגין קיבל את המצב כעובדה מוגמרת . הכוחות שמחו נגד ההתפרקות המוחלטת מהשקפת עולם ארוכת שנים היו שוליים בהשפעתם ובמספרם , ויתר הישראלים הפנימו את השיעור שלימד אותם האיש הפוליטי שהיה גם בעיני יריביו סמל של אידיאולוגיה ועקביות : אפשר להשליך ביום אחד את כל העיקרים והעקרונות , ולהמשיך הלאה כאילו לא קרה דבר . כארבע עשרה שנים מאוחר יותר חזר יצחק רבין , פחות או יותר , על אותו מהלך . האיש שזוהה עם היד הקשה כלפי הטרור ועם הסירוב העקבי להכיר באש " ף - האיש שבשם כל אלה התמודד בבחירות וזכה באמון הבוחר - השליך ביום אחד את כל הדברים האלה , כלאחר יד , לפח האשפה . גם כאן לא היה מהלך פומבי של הדרגתיות , הבוחרים לא נתבקשו להביע את דעתם על המהפך המוחלט במדיניות הממשלה , וכמו בגין גם רבין לא ראה צורך להתפטר מתפקידו . אין השאלה כאן אם הסכמי קמפ דייוויד ואוסלו היו מהלכים נבונים וצודקים אם לאו , אלא באיזה אופן משפיעים שינויי כיוון אדירים ופתאומיים כאלה על אמונו של הציבור בפוליטיקה . לאחר שמנהיגים אהובים כמו בגין ורבין מעלו באמון הפוליטי של הציבור שבטח בהם , כיצד אפשר להאמין ברעיון פוליטי כלשהו ? כיצד יוכל האזרח לתלות את תקוותיו לעתיד טוב יותר בדברי מנהיגיו ? איש אינו אוהב להרגיש טיפש ומרומה , וגם הציבור בישראל כך . לאחר שהוטעו פעמיים , רבים מאזרחי המדינה אינם ממהרים להסתכן שוב .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help