sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מנהיגי השבטים הבינו , אם להשתמש במונחים מודרניים , שלקבוצתם לא יהיה סיכוי בלא מאמן טוב . המלך דוד , שאמנם היה ככלות הכל אחד המלכים הגדולים בהיסטוריה , לא יכול היה להימנע מאימוצן של כמה מהשפעותיהם השליליות של המשטרים הפגניים סביבו : הקמת צבא משלו ופמליה אישית , אשר כללה שכירי חרב זרים וכוהנים גדולים רשמיים , וחיים אישיים שנויים במחלוקת . הוא היה מוכן לקבל את ביקורתם של הנביאים , אך זו לא הפכה למוסד קבוע אצל המלכים המאוחרים יותר של עם ישראל . שלמה היה אולי המלך החכם ביותר , אך חשיבתו במונחים של תועלתנות פוליטית הניעה אותו לוותר על צווים אלוהיים חיוניים , דבר אשר הוביל להתפרקותה של המונרכיה לממלכות יריבות . האיום האשורי והבבלי וחטאי העם היהודי העלו את חמתם של נביאים רבים , אך לא היה לאל ידם לנווט את הממלכות העיקשות אל מחוץ למסלול שהוביל לחורבנם של הבית הראשון והשני . לעם היהודי ניתנה , עם זאת , הזדמנות שנייה על ידי עובד אלילים , שרבים תיארוהו כמשיח . לאחר שכבש את בבל , כורש הפרסי לא רק אפשר לאנשי יהודה לפרוח בגלותם הראשונה , אלא גם מימן וגיבה מבחינה צבאית את תחיית הממלכה היהודית . אימפריית פרס האדירה נחשבה על ידי רוב ההיסטוריונים כנקודת מפנה בהיסטוריה : במקום לרמוס ולשעבד את הארצות הכפופות לה , כפי שהיה נהוג לעשות , תמכה פרס באוטונומיה הפוליטית והדתית שלהן . ברור שהדבר נעשה מתוך אינטרס עצמי , אך אין זה פוסל את העובדה שבדרך זו זכה עם ישראל לחיות ארבע מאות שנים נוספות על אדמתו לפני הגלות הבאה . ייתכן שגם האימפריה הרומית , למרות שהייתה רחוקה מלהצטיין באותה מידה של אדיבות בכיבושה ובשלטונה , הייתה ממשיכה להעניק לעם ישראל אוטונומיה אלמלא האמינו הקנאים במידה כה רבה באי ציות אזרחי . חזוני מתעלם גם מהעובדה שהיהדות נתנה בסופו של דבר עדיפות לרצונם הקיבוצי של אנשי ההלכה על פני הפרט בעל ההארה האלוהית . זמן רב לאחר שהיהודים לא יכלו עוד להחזיק בתי משפט רשמיים לאכיפת חוקי הממלכה , ביטאה סמכותו של בית הדין להחרים "כופרים " את מימושו של הרצון הקיבוצי ביחס לאותם פרטים בחברה שלא צייתו לפסקי ההלכה . אפילו הרמב " ם ומייסדי החסידות , בין השאר , אשר כיבדו את ההלכה , גם אם בדרך חדשנית , הותקפו באלימות על ידי הזרם המרכזי על שפגעו בחוקותיו של האל . כיום נדרשת היהדות לבחור שוב בין ההגנה על כל זכויות הפרט לבין מתן עדיפות לכפיפותו של הפרט לרצון הכלל . מאחר שמייסדי מדינת ישראל ניצבו בפני אוכלוסייה כה רב גונית וכה מועדת לאי ציות אזרחי , הם הקימו חברה סוציאליסטית ריכוזית כדי לאחד את קבוצות האינטרס הרבות שהתחרו ביניהן . דבר זה הוליד את אחת הדמוקרטיות המפולגות והחלוקות ביותר במערב , דמוקרטיה רוויית ניגודים ובעיות מבניות . כיצד יכולה ממשלה לשרת את אזרחיה כאשר האי ציות טבוע כה עמוק בתרבותה הפוליטית , עד שאפילו שרי הממשלה עצמה נוהגים באופן קבוע בהתרסה גלויה כלפי מנהיגו הנבחר של העם , ולפעמים דומים בכך יותר לווסאלים השולטים באחוזה הפיאודלית שלהם מאשר לפקידים המשרתים את טובתה הקולקטיבית של המדינה ? ניוט גינגריץ , ' יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית , אמר לאחרונה את הדברים הבאים , הקולעים , במהלך ביקורו

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help