sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

היא שגורמים מרכזיים במערכת הפוליטית הישראלית איבדו את אמונם ברעיון הלאומי . אם מדעת ואם לאו , הפנייה לגורמים בין לאומיים בבקשה לכפות הסדר על הצדדים - הסדר שיושג ויישפט בקני מידה בין לאומיים - פירושה הצבעת אי אמון ביכולתה העקרונית של המדינה היהודית להשיג מטרה זו . קיימים בעולם עוד שותפים להשקפה שכזו : כוויית , למשל , מודה שאינה מסוגלת להגן על עצמה מפני שכניה ומפקידה את קיומה בידי הקהילה הבין לאומית ; באיחוד האירופי יש המצהירים שרק ויתור על הריבונות הלאומית של המדינות השונות לטובת "ארצות הברית של אירופה" יבטיח עתיד של שגשוג והשפעה לתושבי היבשת . בישראל , עד לא מכבר , הייתה עמדה שכזו מוקצית מחמת מיאוס , בהשפעת תוצאותיו של חוסר הריבונות היהודית במחצית הראשונה של מאה זו . עתה נראה שהמצב השתנה . כבר יש כאלה הסבורים , לפחות במשתמע , כי דווקא הוויתור על הריבונות - לפחות במקרה המתואר - הוא האמצעי להשגת תוצאות עדיפות . אך הנכונות הזאת היא מדרון תלול ומסוכן , שהרי אם נוותר , ואפילו חלקית , על מדינת הלאום כפתרון לבעיית הקיום העיקרית שלנו , מדוע זה נמשיך לחשוב כי בנושאים אחרים , כלכליים , חברתיים או תרבותיים , תוכל הריבונות הלאומית להציע את הפתרון הרצוי ? ההכרה שהיהודים יכולים לסמוך בראש ובראשונה רק על עצמם ועל מדינתם בנתה את ישראל . ההכרה שהקהילה הבין לאומית והעמידה המוסרית שלה הם כלים טובים יותר להשגת שלום ורווחה , משמעותה קץ רעיון המדינה היהודית . ולאחר שייעלם הרעיון , לא ירחק היום שבו תיעלם גם זכות קיומה של המדינה - בעיני תושביה ובעיני העולם גם יחד . אין לדעת איזו צורה ילבש המאבק על עתידו של הרעיון הלאומי בעולם , וההתפתחויות ברוסיה , באיחוד האירופי ובמקומות רבים נוספים יש בהן רמזים לכך שההכרעה בשאלת עתיד הלאומיות כלל אינה ברורה מראש . אך באשר לעם ישראל , הדיון על עתיד הרעיון הלאומי והריבונות הלאומית יש לו תפקיד מכריע בעיצוב פני עתידו . ואם נכונה התחושה שמבטא קראוטהמר במאמרו , בקביעתו שגורל העם היהודי כולו כרוך בעתידה של מדינת ישראל , הרי שמדובר במאבק על עצם המשך קיומו . על כן זהו הדיון האמיתי הראוי לשנת היובל : האם הריבונות הלאומית היא הכלי העדיף לשמירת האינטרסים הקיומיים של היהודים בחמישים או במאה השנים הבאות ? ומי שמדינת ישראל יקרה לו , צריך לדרוש מעצמו את היכולת להוכיח כי אכן כך הדבר . אופיר העברי אלול התשנ " ח / ספטמבר 1998

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help