sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדבקות המוגזמת בכך , עד כדי כך ששמירת מצוות לא טכניות הפכה לעניין טפל . אני מודה שלא שבעתי נחת גם ממסקנותיו של הכותב . אמנם נכון שהעם היהודי חייב למצוא דרך לשמירת מצוות שתהלום אומה עצמאית החיה בארצה . אבל איזו דמות תהיה לה , לתורה חדשה זו , לתורת הארץ ? כיצד אפשר להגיע לכך ? בעניין זה אין שורק מציע לנו דבר . לרוע המזל אין לכך פתרון פשוט , כמו למשל לדבוק במנהגים עתיקים של קיום המצוות . תורת הארץ נועדה לא רק לעם החי בארץ , אלא בראש ובראשונה לעם החי םן הארץ . לא זו בלבד שבאלפיים השנים האחרונות היה העם בגולה , אלא שבתקופה זו התחוללה גם מהפכה טכנולוגית מקיפה ונרחבת כל כך , עד שרק רומנטיקן חסר תקנה יאמין שנוכל לחזור לאידיליה החקלאית המתוארת בתורת הארץ המקורית , שבה התרכזה שמירת מצוות היהדות סביב עונות השנה החקלאיות והקרבנות הנלווים להן . דרכי המחשבה המסורתיות או הקדומות אינן עונות על צורכי ימינו גם בתחום החקלאות , כפי שמתברר מן הקשיים בשמירת שנת שמיטה במשק , בהיותו חלק בלתי נפרד מהשוק החקלאי העולמי . כיצד יוכלו אנשים לשאוב השראה מהתורה , כשהיא מנותקת כל כך מהחיים המודרניים ? אכן , אנו ניצבים בפני דילמה . תורת הגולה , על כל ליקוייה , יכולה להתגאות לפחות באלפיים שנות התפתחות רצופה . תורת הארץ לא התפתחה במשך כל הזמן הזה . אי אפשר סתם כך לחזור אליה . כל מאמץ כזה חייב להיות כרוך ביצירת דבר מה חדש , במעשה ובהלכה כאחד . מנין ישאב מפעל כזה את הלגיטימיות המוסרית או ההלכתית שלו ? מדוע יצייתו לו אנשים ? אילו מנהיגי דת ייתנו לו את ידם ? בהעדר מנהיגות רבנית מוכרת המקובלת על הכל - וכרגע אין כזאת באופק - לא רק החרדים יירתעו ממנו . הרבנות הראשית אינה מסוגלת לתת את ידה לשום הצעה בקשר לכללי הגיור , אפילו מול פני הסכנה של קרע חברתי חמור בעם היהודי . האם תוכל להתייצב מאחורי פרשנות מחודשת וגורפת של התורה ? ולבסוף , ציניקנים יאמרו שתורת הארץ המקורית לא נחלה הצלחה מסחררת במיוחד . התנ " ך מתאר פעם אחר פעם כיצד לא השכילו בני ישראל לעמוד באתגרים שהציבה בפניהם התורה . עבודת אלילים הייתה תופעה נפוצה , המנהיגות הייתה חלשה , והלכידות החברתית רופפת . בכל תולדותיו של עם ישראל חיו בני ישראל בארצם באחדות ותחת שלטון ריבוני שמונים שנה בלבד , בימי מלכות דוד ושלמה . אחר כך התפצלה הממלכה לשניים , מפני ששלמה עשה שימוש לרעה בסמכויותיו . אם יש ברצונה של מדינת ישראל המודרנית להגיע לשנתה השמונים , ועל אחת כמה וכמה להאריך ימים מעבר לה , עלינו ללמוד , לפחות , את לקחי הכישלונות של ימי התנ"ך . לצערנו , מעטות ההוכחות שכך אנו עושים . העם היהודי נושא כיום בחובו , כמו תמיד , את זרעי ההתחדשות התרבותית והדתית . אני מקווה לראות הוגים יהודים רבים שירימו את הכפפה שהציב בפנינו קץ הגלות , על מנת לגבש גישה חדשה לתורה , שכה נחוצה בעידן זה . לאה אלבאום לונדון הכלח מזמין את קוראיו לשלות מכתבים למערכת . כתובתנו : חכרת , מרכז שלם , דח י הצפירה 22 א , ירושלים . 93102 המערכת עשויה לקצר מכתבים לפי הצורך .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help