sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מהאליטות להמחשת ה " פנאטיות" של הביקורת החרדית . התגובה הציבורית קיימת , אך מה שחסר לה הוא דו שיח אמיתי . הלגיטימיות של הדיון אינה נמדדת באיכותו , בערכיו או בתוצאותיו , אלא במגמתו . אם דיון זה מכוון לשינוי ההשקפות הקיימות כיום בנוגע לתפקודו של בית המשפט , הוא ייתקל בגיחוך ובלעג , או שפשוט יושתק . המסקנה הבלתי נמנעת היא שמעצבי דעת הקהל בישראל הם מנגנון כמו שלטוני במדינה , לא פחות מבתי המשפט , מהכנסת או מהממשלה . ובית המשפט הוא שמגן על מעצבי דעת הקהל הללו , כפי שניתן להיווכח מעיון בעתירות המוגשות לו בענייני איזון , הגינות ואובייקטיביות באמצעי התקשורת . קהלת הוא שאמר כי "מקום המשפט שמה הרשע ומקום הצדק שמה הרשע " ( קהלת ג : טז . ( ההייתה זו נבואה , או שמא דעת קהל ? ישראל מ » דד שילה לקחי הכשלתם יואב שורק עשה מאמץ ראוי להערכה לאבחן את החולי שפשה בחיים היהודיים בישראל של ימינו " ) תורת הארץ , תורת חוץ לארץ , " תכלת , 2 אביב התשנ"ז , ( 1997 / וברכותיי על תובנותיו המאלפות . אני מסכימה אמנם שיש צורך לחדש את המחשבה היהודית ולנהוג בדרכים כמעט מהפכניות , אך חולקת על מקצת מטענותיו , ומטילה ספק בתקפותה של התרופה שהוא מציע . שורק טוען כי "אין למצוות אופי טכני גרידא , " וכי "צדקתו של אדם אינה נבחנת על פי הביצוע הטכני . " זה נכון , במידה מסוימת . הוא צודק כשהוא אומר : "אין עיקרה [ של המערכת המצוותית ] הכפיפות למסגרות גם כשאינן מיישמות כלל את הערכים שלשמם נקבעו , " אבל אין בכך כדי לגרוע מחשיבותה של שמירת מצוות פורמלית בנסיבות אחרות . מצוות רבות , ובייחוד בקשר לעבודת המקדש , מחייבות דיוק טכני קפדני . נדב ואביהוא , בכוריו של אהרן הכהן , מתו לפני ה ' מפני שהקריבו "אש זרה . " מפרשי התנ '' ך מביעים אמנם השערות שונות בדבר העיקרון הנעלה שהפרו הללו , אבל בכתוב אין כל רמז שפשעם היה יותר מאשר מחדל טכני . באותה הרוח מתאר התנ " ך , בפירוט מדוקדק כמעט עד כדי אבסורד , את מתווה המשכן ואת כליו , ואחר כך , כדי להדגיש את תשומת הלב הקפדנית לדיוק הטכני של המבנה , חוזר עליהם אחד לאחד . גם טקסים אחרים זוכים לטיפול טכני דומה . תיאורים אלה עומדים בניגוד בולט לפרקים המתארים דינים חברתיים כלכליים , שבהם די בניסוח עקרונות כלליים . אין ספק שלפנינו שתי מערכות של דינים : המשפט החברתי , שהעקרונות תופסים בו מקום ראשון במעלה והפרטים הטכניים כמעט ואינם נזכרים , ודיני הטקס , שבהם נדרשת הקפדה על פרטים טכניים , המאפילים לעתים על העקרונות המנחים . יהודים דתיים מקפידים בימינו על שמירת מצוות טכנית , מפני שהם מחילים על העניינים החברתיים שיטות ניתוח המתאימות לעניינים הטקסיים . היבט זה של "תורת חוץ לארץ" הסתמן כבר בתקופת המשנה . הדינים הכלליים המעטים בנוגע לשמירת השבת , למשל , שנקבעו בתורה , הפכו לשתי מסכתות שלמות במשנה . אפשר שתופעה זו הייתה מעין פיצוי תת הכרתי על ביטול הטקסים הרשמיים אחרי חורבן הבית . הבעיה איננה שמירת הטקס הטכני , אלא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help