sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חילוץ פסוקים במאמרו "אתיכם לחרבות : השלום המקראי האבוד , " עושה דוד חזוני את המאמץ הנדיר למדי , ומנסה להבין את פירושו של טקסט מקראי ללא עיוותי המשמעויות הרווחים כל כך בקרב פרשנים אורתודוקסים ולא אורתודוקסים כאחד ( רבים מהפרשנים הפופוליסטיים של ימינו טוענים , למשל , כי המושג "ברית שלום " בפרשת פינחס , משמעו לא היה גמול ופרס כלל ועיקר , אלא מעין ריכוך של קנאותו - פרשנות המתעלמת לחלוטין מן המקרא כפשוטו . ( מעניין לציין שאת הטיעונים התכליתיים ביותר שלו ביסס חזוני על ידי כך שמיקם את הפסוקים המוכרים מהתנ"ך בהקשר המידי שלהם . לפסוק הידוע בחזון ישעיהו הנביא , למשל , "וכתתו חרבותם לאתים ... ולא ילמדו עוד מלחמה , " קדם הפסוק "ושבר פשעים וחטאים יחדו ועוזבי ה ' יכלו . " פרשנות זו מוכיחה שהצגת רעיון השלום לכל אורך התנ " ך עקבית היא , כפי שטוען חזוני , והיא מחלצת את הפסוקים הנודעים הללו מידיהם של פעילי "שלום , " שעיוותו אותם במשך שנים כה רבות לקידום מטרותיהם הפוליטיות . ברק מור אפרת חשודה בנאיביות במאמרה "אקטיביזם שיפוטי והדיון שאיננו " ( תכלת , 3 חורף התשנ " ח 998 / ו , ( אוולין גורדון מציגה את בעיית העדרו של דיון ענייני , מעמיק וסובלני בסוגיית האקטיביזם השיפוטי המוגבר בישראל . הציר המרכזי בטיעוניה של גורדון ו " מקרה המבחן" שבו היא בוחרת הנו התגובה התקשורתית והציבורית על החלטות בג '' ץ בפרשת סגירת כביש בר אילן בשבת , שאותה היא מציגה ומנתחת בפירוט . למרות שטענתה של גורדון בדבר השתקת הביקורת על האקטיביזם השיפוטי בדין יסודה , דווקא פרשת כביש בר אילן מהווה מקרה יוצא דופן , שאין בו ללמד על הכלל . הכוח המניע מאחורי התגובה החרדית החריפה על פסיקת בג " ץ זו , ומאחורי תגובת הנגד , הנו מה שמכונה בישראל זה מכבר "מלחמת תרבות . " נקודה זו , בהיבטה התחיקתי , ממוקדת היטב במאמרו של הלל נייער " ) תורת המהפכה של אהרן ברק , " תכלת , 3 חורף התשנ '' ח 998 / ו ) - העדפה ברורה של ערכים דמוקרטיים על פני ערכים יהודיים על ידי בית המשפט העליון , וזאת למרות העמדתם כערכים תאומים ושווים בחוק - ותחושתו של הציבור החרדי כי מגמה זו מהווה סכנה מוחשית לאופייה היהודי של מדינת ישראל . קביעתה של גורדון שבמאבק על סגירת כביש בר אילן " החרדים נמצאו מדברים בזכות הדמוקרטיה ולא נגדה" חשודה בנאיביות יתרה ובהעמדת הדיון על יסודות תיאורטיים , למרות שקיימות עובדות רבות הסותרות אותם . די בקריאה חטופה של אותם עיתונים חרדיים הנידונים במאמרה של גורדון ובהיכרות מינימלית עם ציבור קוראיהם כדי לדעת כי גאוותו של ציבור זה , ובצדק מבחינתו , היא על מלחמתו על ערכי היהדות , ובוודאי לא על נשיאת דגל הדמוקרטיה . ומכאן גם האנומליה בניסיונה של גורדון ללמוד מהמתרחש בארצות הברית בתחום האקטיביזם השיפוטי לגבי המצב בישראל . בארצות הברית מוסכם על כל משתתפי הדיון הציבורי כי הזירה שבה מתרחש הדיון הנה המגרש של ערכי הדמוקרטיה , וכולם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help