sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

למפלגה שזמן רב הייתה שופרם של גורמים המזוהים עם גישה אנטי מסורתית , השינוי בדימוי העצמי הוא מהלך עוצר נשימה ( ככלות הכל , אם מרצ לא תגלה עוד איבה כלפי היהדות המסורתית , מי יעשה זאת . (? ובכל זאת , המחווה של מרצ למצביעים המסורתיים אינה אלא אחד מציוני הדרך בתהליך האטי והמתמשך של הגילוי מחדש של המקורות והמסורת היהודית , שזכה לאחרונה לכינוי "חזרה אל ארון הספרים היהודי . " בשנים האחרונות עלו כפורחים בנוף התרבותי עשרות קבוצות לימוד לא פורמליות , תכניות רדיו , תכניות לימודים וריאיונות , העוסקים בנושאים יהודיים מובהקים . מפגשים אלו פתחו בפני האדם הלא דתי - ללא לחצים וללא הבטחות - צוהר אל מקורות המסורת היהודית . באחת מתכניות הרדיו השבועיות , "בית מדרש לילי , " ששודרה עד לאחרונה ברשת ב ' בשעות של האזנת שיא , מומחים שנבחרו מתוך כוונה להציג מגוון של דעות , חשיבה מקורית ומחלוקות קיימות ניתחו בלשון עדכנית מבחר של סוגיות מהתלמוד ומהמשנה . בימה אחרת , הנקראת "שחרית , " מכנסת יחד עיתונאים , מבקרי תרבות ואנשי אקדמיה ידועים , ולצדם רבנים והוגי דעות דתיים , הדנים בענייני דת , חברה ותרבות ברוח של כבוד כלפי המסורת היהודית . המשותף לכל אלה הוא ההערכה שמגלים חלק מאנשי האליטה התרבותית החילונית למסורת היהודית ולמחשבה היהודית , מתוך התרסה בוטה כלפי הנורמות המקובלות באליטה זו . מה קורה כאן , בעצם ? אפשר למצוא לכך הסברים בשפע : יש התולים את ההסבר בזעזוע התרבותי הכללי שלאחר רצח רבין ; אחרים מצביעים על תגובת נגד לניצחונו המכריע של השמאל הפוסט ציוני בקרב הממסד התרבותי והאינטלקטואלי בארץ ; ויש הרואים בדבר ניסיון ליטול חזרה את תורת ישראל מידי הממסד האורתודוקסי אשר טוען , לכאורה , למונופול עליה ונאחז בה לצרכיו הוא . כל הגורמים הללו תורמים את חלקם . אבל אפשר שמגמת הפנייה אל ארון הספרים היהודי מייצגת גם דבר מה מעניין הרבה יותר : תשובה חדשה לאתוס המתפורר של הפועל הציוני . מעצבי תנועת העבודה הציונית , אנשים דוגמת בן גוריון וברל כצנלסון , מרדו בשיטת החינוך של עולם הישיבות שהייתה נהוגה במזרח אירופה . תנועת העבודה הציונית לא חדלה אמנם לשאוב את השראתה מהתנ " ך , מההיסטוריה ומהלאומיות היהודיות , ודבקה בהנחות יסוד שמרניות " ) התנ " ך הוא המנדט שלנו , " היו דברי בן גוריון בפני ועדת פיל בשנת , ( 1937 אך עם זאת הסתייגה מן היהדות "הגלותית , " שהתגלמה בספרות הרבנית , וגם מסימני היכר מובהקים נוספים של הגלות , כמו היידיש והנטייה היהודית לעסוק

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help