sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הפיוטי בשורות הידועות שהפנה אליו : ' הא לך עטי , עלה רש מקומי ' ! אמנם אין לפקפק בעצמת הרגש הכן שפיעם בשירים אלה . כמה וכמה מהם אף הולחנו ונעשו המנונים ושירי זמר פופולריים בתקופת העלייה הראשונה . אין ספק שמילאו תפקיד מורלי חשוב בנסכם עידוד ונחמה ותחושת ערך בבני התקופה , ובייחוד באלה מהם שעשו מעשה ועלו לארץ ישראל , והתמודדו בה , בעיקר בשנים הראשונות , עם תנאי חיים קשים ביותר . עם זאת , כבר בני הזמן עצמם הבחינו בחולשתה של שירה זו מצד ההישג האמנותי כשלעצמו . השירים הצטיינו בדרך כלל ברגשנות דמעונית שופעת , בהפרזות בביטויי רגש קיצוניים , ברטוריקה הכרזתית סטראוטיפית ובלשון ציורית שחוקה . פה ושם נמצאה יצירה שדיברה אל הלבבות , כגון ' משאת נפשי' של מאנה , ' מחזיונות בת עמי' של שפירא , ' ציון תמתי' של דוליצקי , ' התקווה' ו'משמר הירדן' של אימבר , ' אל טל ואל מטר' של שרה שפירא , אבל אלה היו הבלחות מעטות , ולא היה בכוחן להקנות למחבריהן מעמד ספרותי יציב ומיוחס . לזה התלווה קושי נוסף : דווקא כמה מן המוכשרים מקרב משוררי חיבת ציון ' חטאו' בביוגרפיות שאינן הולמות את מי שאמור לשמש מקור הזדהות לאומי לא רק בשירתו אלא גם באישיותו ובפרשת חייו : קונסטנטין אבא שפירא המיר את דתו ונשא אישה נוצרייה ; נפתלי הרץ אימבר נודע כנווד שתיין ובוהמיין ; מנחם מנדל דוליצקי היגר לארצות הברית ; 1892–ב שלמה מנדלקרן הסתבך בפרשת זיוף שהביאה ליציאתו מרוסיה והכתימה את שמו לכל ימי חייו ; והמשורר המחונן מכולם , מרדכי צבי מאנה , מת בדמי ימיו , 1886–ב בן עשרים ושבע שנים , לפני שהספיק לממש את מלוא הכוח היוצר שהיה טמון בו . ההרגשה ששררה בראשית שנות התשעים בקרב קוראים ומבקרים בעלי טעם היתה שאמנם משוררים רבים נוכחים בדפי כתבי העת העבריים , אבל שירה בעלת ערך של ממש אין . פטירתו של יהודה ליב גורדון בספטמבר , 1892 לאחר תקופה ארוכה של דעיכה מחמת ייסורי מחלתו , העצימה את תחושת החלל הריק , וחידדה את ההכרה בכך שעוד לא קם משורר מרכזי לשירה העברית שלאחר תקופת ההשכלה . את החלל הזה היה עתיד למלא תימטיקה ודרכי עיצוב – בשירת דור המעבר , ' עבודת דוקטור , אוניברסיטת תל–אביב , ; 1978 רות קרטון–בלום ( עריכה ומבוא , ( השירה העברית בתקופת חיבת ציון , ירושלים ; 1969 זהר שביט , ' חילופי נורמות בתקופת מעבר בשירה : המעבר משירת ההשכלה דרך חיבת ציון לשירת התחייה ב"לוח אחיאסף , '" הספרות , 23 ( אוקטובר , ( 1976 עמ' . 75-50 . 17 יהודה ליב גורדון , ' לחברי בהיכל שירתנו הר"ר מנחם דאליצקי , ' כתבי יהודה ליב גורדון : שירה , תל אביב תש"י , עמ' ש-שא . . 18 ראו : נתן שחר , ' התקופה הראשונה , ' 2003-1882 שיר שיר עלה–נא : תולדות הזמר העברי [ בן שמן , [ 2006 עמ' . 46-19 . 19 על התפקיד המגייס והמנחם שמילאו שירים אלה בתודעתם של אנשי העלייה הראשונה ראו : ס' יזהר , צלהבים , תל אביב , 1993 עמ' 139 ואילך . הדברים כתובים מתוך נקודת תצפית רבמשמעית , המעוגנת בשלהי המאה 20–ה ומבליעה בתוכה חשבון נפש עגום על גלגולי הציונות מקץ מאה שנים . משולבים בהם הערצה , זעם , טינה ותהייה על המנגנון האידאולוגי שהיה טבוע בשירים ההם , ומכוחו נטשו אנשים אלה ( בהם אבותיו של יזהר עצמו ) את שדמות אוקראינה הדשנות , וגזרו על עצמם חיי סיגוף ועוני בארץ אכזרית צחיחה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help