sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תשובתו של הלל לנכרי היתה ניסיון להתמודד התמודדות עקיפה עם קבלת עקרוךההכללה באותה תקופה , גם בקרב רבים בעם ישראל . עד מהרה למדה היהדות עד כמה נתיב זה מסוכן , כי גם ניסיון זהיר לתת תשובה מכלילה "על רגל אחת " למהותה , סופו שיוביל לסכנה האיומה של המשיחיות . ז » " . שו " ו " בר-כוכבא " ביטוי לאופי ההתמודדות שנדרשה לה היהדות אנו מוצאים אצל ההיסטוריון הרומי קורנליוס טאקיטוס , שבהיסטוריות שלו , אשר נכתבו סביב סוף המאה הראשונה לספה " נ , קבע כי "האמונה היהודית היא פרדוקסלית ובזויה . " בתקופה זו היתה היהדות חלק מהפולמוס התרבותי פילוסופי דתי של העולם הרומי . עולם אשר נמשך לעקרון האל האחד והיחיד של בני ישראל , אך סלד מכל דקדוקי הפולחן המטריחים והבלתי מובנים שנלוו לאמונה באל האחד . השילוב של האל המופשט עם דקדוקי הפולחן נתפס אצל רבים כסותר , ומכאן קביעתו החריפה של טאקיטוס . בעת הזו כבר היו האמונות האליליות נתונות בתהליך קריסה מתקדם . הסדר החברתי שהיה מבוסס על מסורות ואמונות לא עקביות התפורר לאיטו , ככל שמנהגים עתיקים לא עמדו בביקורת של תועלת רציונלית , והאמונה באלים כמו אפולו או יופיטר הוצגה ככלי ריק על ידי הפילוסופים . אבני היסוד של כל חברה , כמו ערכי מוסר או צורך בתוחלת , התערערו , והחל חיפוש אחר דבר מה שיחליפם . אפילו הרציונליזם הפילוסופי לא יכול היה עוד לעמוד בפני האתגר של רעיון ההכללה - הצורך למצוא עיקרון שעליו ניתן יהיה לעגן מהו טוב ומהו רע . הסתבר , כי ניסיון לבסס חברה על עקרונות פילוסופיים הוא חסר תוחלת , מאחר שעקרונות אלה פתוחים לערעור עצמי מתמיד - מעצם היותם במקורם כלי להרהור ולערעור על הכל . תפיסות כמו זו הקובעת כי אין באפשרותנו לדעת באופן מהותי שום דבר ( סקפטיציזם , ( או שאין ערך נצחי לדבר ולכן אין ערך שניתן להגדירו משמעותי בכלל ( אפיקוריזם , ( מובילות בהכרח לייאוש קיומי ולחיפוש אחר דבר מה שיהיה בלתי מעורער .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help