sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הלל , מחכמי הדת הבולטים של היהדות , אינו מציין כלל קיומו של אל או מצוותיו , ובמקום זאת בוחר להציג בפני הנכרי עיקרון מעשי והתנהגותי , רציונליסטי ותועלתני , שכולו גשמיות . ודאי שאין לחשוד בהלל כי אינו מבחין בחשיבות קיומו של האל בתורת ישראל , ולכן אין מנוס מלראות את תשובתו כניסיון להתמודד עם אתגר ההכללה באופן האמור לנסות ולבלום את סכנת פריקת המסגרות הטמונה בה . כלומר , בתשובה לשאלה ה"פילוסופית" על המהות , נותן הלל במכוון תשובה המובילה בכיוון ההפוך , וממשיך לדבוק במסורת היהודית של הימנעות מעיסוק ישיר בנשגב - הטרנסצנדנטי - ובמקומו מעדיף את הדבקות בדרך , במעשה . כך , בעצם , תשובת הלל קרובה היא בעקיפין לתשובת שמאי - היזהר לך מ"רגל אחת" - ויש בה הסתייגות מהסכנה הטמונה בתשובה הישירה . שכן , תשובה ישירה המביאה לעיקר מבטלת את הצורך בדרך - וזו הגדולה שבסכנות . באותם הימים של הלל ושמאי , בעשור השלישי למאה הראשונה לספה"נ , ואולי באותו יום ממש של השיחה עם הנכרי , בא גם צעיר יהודי מהגליל אל קבוצה מחכמי הפרושים שבירושלים - ואולי היו ביניהם גם הלל ושמאי - ? התווכח איתם וביקש לערער על חשיבות הדרך . וכך מתואר המשך המעשה על ידי חסידיו : אחד הסופרים התקרב ושמע אותם מתווכחים . כראותו שישו השיב להם היטב שאל אותו : איזוהי המצווה הראשונה מכל ? ענה ישו : הראשונה היא " שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד , ואהבת את ה ' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל שכלך ובכל מאודך . " והשנייה היא "ואהבת לרעך כמוך . " אין מצווה אחרת גדולה מאלה . אמר אליו הסופר : יפה רבי : אמת אמרת שאחד הוא ואין עוד מלבדו . ולאהוב אותו "בכל לבבך ובכל בינתך ובכל מאודך , " ולאהוב את "רעך כמוך , " הרי זה גדול מכל עולה וזבח . הנה כאן קורמת סכנת ההכללה עור וגידים . ניתנת תשובה ישירה ומיד לאחריה באה המסקנה המתבקשת - העיקר הריהו חשוב מכל מיני מנהגים כמו עולה וזבח : כבר הגענו לעיקר , מה לנו דרך . כעת ברור מדוע כעס שמאי ומדוע נתן הלל את תשובתו הזהירה . הצעיר היהודי מהגליל צעד רק עוד צעד קטן לכאורה ונתן תשובה ישירה שממנה נמנעו הלל ושמאי במפגיע . וגירסת הגלילי אומרת בעצם כי לדעתו , על רגל אחת , עיקר העיקרים והזהות האלוהית היא האהבה . אך על רגל אחת , כשמנסים לצעוד - לא תרחק המעידה .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help