sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היהדות : דורשי העיקרון ביקשו לסלק הצידה את כל מה שהוא צורה ופולחן , ולהגיע לבסיס , לאמונה ; חכמי ישראל , מצדם , עשו כל מאמץ לבלום את המגמה הזו , שכאמור נתפסה בעיניהם תמיד כהרסנית . ההבדל בתגובות השניים מבטא שתי גישות שונות בתכלית בהתמודדות הזו - הן מבחינת נקודת המוצא הן מהבחינה הטקטית . שכן הלל ושמאי הם נציגי שתי גישות שונות שהתקיימו באותה עת לגבי ההלכה היהודית . שמאי , יליד הארץ ותוצר המסורת הפוליטית תרבותית שלה , מבטא את מסורת ההלכה הקדומה שמקורה בימי בית ראשון . מסורת הנטועה כל כולה בארץ ישראל , בלאומיות היהודית ובמאבק לעצמאות . נקודת המוצא של בית שמאי היא שימור קפדני של כללי התורה וחוקיה המעשיים כלשונם . בפרשנות בית שמאי האיסור הוא איסור , וההיתר הוא היתר , והמעשה קובע ולא הכוונה . לעומת זאת , הלל , שבא לארץ מבבל , מבטא את השינוי שהחל מתהווה עם קיומה של הגולה וההשלמה עימה . מאחר שבגולה רבים מחוקי התורה קשים או בלתי אפשריים לקיום באופן מילולי , יוצאת ההלכה שמתהווה בבבל מבסיס התורה ומנסה למצוא את הכוונה שבחוקים , כדי להשליך ממנה למצוות שניתן לקיימן . יש בגישה זו יתרון בגמישות שהיא מאפשרת , אך היא גם מסתכנת בהמעטה של ההיבט הפוליטי לאומי של הקשר לארץ , ובתוצאות הנובעות מכך . הבדלי ההשקפה הללו באים לידי ביטוי גם בטקטיקה ששני החכמים נוקטים , כמתואר , כלפי הנכרי . שמאי אינו מוכן אפילו לדון ביהדות "על רגל אחת" ודוחה התעסקות שכזו על הסף , בעוד הלל מנסה להתמודד עם הנכרי באופן מתוחכם , שאמור להוביל את השואל בסופו של דבר לקבל על עצמו את היהדות בצורתה השלמה והכוללת . בסיפור התלמודי , סופו שהנכרי מתגייר , ובכך אמור להיות לקח על עדיפות הסובלנות של הלל מול קנאותו של שמאי . מקורו של סיפור זה כמובן בתלמוד הבבלי , והוא מייצג הכרעה עקרונית שבאה ביהדות לאחר החורבן השני . כל עוד היו בני ישראל בארץ רוב ומרכז של העם , שלטה בהם במובהק ההלכה הקדומה , שהולידה את מרידות החשמונאים , הקנאים ו"בר כוכבא . " אך משחוסלה ארץ ישראל כמרכז היהדות , לא יכלה הלכת בית שמאי להתקיים בגולה , והלכת בית הלל התקבלה בפועל והיא המנחה את היהדות מאז . ואולם , במבט שני , תשובתו של הלל מעלה תמיהה גדולה . שהרי איזה מן תיאור הוא זה של עיקר התורה שאין בו כלל אזכור של בלעדיות האל והקשר של עם ישראל עימו ? סביר היה לצפות שבהגדרה קצרה וקולעת היה הלל בוחר בפתיחת ספר בראשית , בדיבר הראשון או ב"שמע ישראל , " ... אך לא כך נהג .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help