sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

והתרבות , ככל שהמנהגים והאלילים שעליהם היו מבוססות הוצגו ככלי ריק על ידי ההכללה . כלומר , בהדרגה נחשף המתח בין מעשה לעיקרון . התברר כי התבססות על מסורות ונוהגים בלבד אינה יכולה לעמוד בפני מבחן העיקרון . אך גם כאשר ניסו חברות להתבסס על כללי התבונה הפילוסופית , הן לא יכלו להתגבר על הערעור הבלתי פוסק של כל מסגרת או נוהג חברתיים בידי עקרונות מופשטים ובידי האכזריות הטמונה בהליכה עד הסוף אחר עיקרון אחד . באלפיים השנים האחרונות מנסה התרבות האנושית להתמודד עם הבעיה הזו , באמצעות שורת דרכים האמורות למצוא את האיזון הנכון בין מציאות לעיקרון . החל מהנצרות והאיסלם וכלה ברציונליזם ובמרקסיזם , יש ניסיון חוזר למצוא דרך שתוכל להוביל אל הפרדס הנשגב . הפתרון שמציעה היהדות לבעיה זו מצוי בהדגשת החשיבות הערכית של הדרך . כלומר , היהדות מסרבת לקבל את מיצוי עיקרה במימוש של ערך מופשט ועל היסטורי ב " עולם הבא , " אלא כובלת אותו באופן עקבי ל"עולם הזה . " בניגוד לתפיסות אחרות , שבהן העולם הזה הוא רק פרוזדור לעיקר , או , לחלופין , כל מה שיש - ביהדות הדרך כבר אינה רק כלי להגעה אל הפרדס , אלא היא חלק משמעותי ממנו . ביהדות יש לדרך משקל מהותי , חסר תחליף , המאפשר להגיע לפרדס רק במסגרת קיום אורח חיים בעל הקשר היסטורי וגיאוגרפי מסוים מאוד : דרך חיים האמורה לממש את הייעוד ההיסטורי של עם ישראל , והעוברת כולה בארץ ישראל . הקשר המהותי של עם ישראל לארץ ודאי שאינו זקוק לתיעוד , והוא מובחן אפילו בקרב מי שאינו חשוד באהדת יתר של היהדות . אך בהקשר זה , אין הכוונה לקדושה שמעניקה היהדות - כמו דתות רבות אחרות - לאתרים גיאוגרפיים מסוימים , אלא בראש ובראשונה בכך שהארץ והנוכחות בה , יש בהם עיקר של הזהות ושל הקיום היהודיים . ה . חורב ומוריה החל מהצגת הקשר לארץ , שיסודו ב"לך לך " וב " ברית בין הבתרים , " ולכל אורכו , התנ " ך מבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים , שהקשר לארץ הוא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help