sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אולם , אף כי ההכללה כמושג מפורש נולדה ביוון העתיקה , אנו מוצאים את עיקרה עולה על בימת ההיסטוריה כאלף שנים קודם לכן , עם הופעת תפיסת האלוהות הישראלית בסיני - אחת , בלעדית וכוללת . עד כמה מרחיקת לכת היתה השפעתה של הופעה זו , ניתן ללמוד מהאופן המקיף כל כך שבו הקפידה דת משה לכסות ולגדר על תוכן העיקרון הזה - באמצעות צורת הפולחן . ד . פרדס ודרך את הסכנה האדירה שרואה המסורת היהודית בחשיפה לעקרון המוחלט , ממחיש היטב הסיפור התלמודי הידוע על ארבעה מחכמי דורו של רבי עקיבא אשר "נכנסו לפרדס" - כלומר נחשפו לסוד הנסתר . אחד הציץ ומת , שני הציץ ונפגע ( יצא מדעתו , ( שלישי קצץ בנטיעות ( נעשה כופר , ( ורק רבי עקיבא יצא בשלום . מסורת ישראל בכל תולדותיה הדגישה את הסכנה שבחשיפה ישירה לשכינה , אשר כמו בהתבוננות ישירה אל השמש , מסנוורת את המסתכל ועלולה לגרום עיוורון מוחלט . במשך אלפי שנים זהו יסוד משמעותי ועקבי , החל מהקביעה הברורה בתורה שמי שמביט ישירות לפני האל ימות , דרך ההקפדה על עד היכן מותר לבוא אל קרבת המשכן בימי המקדש , וכלה בהסתייגות המסורתית מעיסוק בקבלה ללא הכשרה מתאימה " . האמת האחת , אם תיקרא אמונה נכונה או התבונה הטהורה , יכולה להיות מסוכנת כל כך , משום שבכלליותה ובמוחלטותה היא אינה יכולה אלא להכפיף או לבטל את כל הסובב אותה - זהו טבעו של עיקרון מוחלט . ההתנגשות בין העיקרון לבין המציאות היא בלתי נמנעת , שכן המציאות אינה יכולה להכיל לעולם את האידיאל הצרוף . במפגשן של התרבויות העתיקות עם עקרון ההכללה , קרסו כולן זולת אחת תחתן - זאת לאחר שהסתירות הפנימיות שעליהן היו מבוססות תפיסותיהן האקלקטיות הוארו בכל חוסר עקביותן ברגע שהועמדו אל מול ההכללה , שכולה עקביות . לא רק מצרים ובבל לא יכלו להתמודד עם ההכללה , אלא גם ביוון וברומא , שבהן צמחה גירסתה הפילוסופית של ההכללה , התפוררו בהדרגה החברה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help