sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אלא בפירושים השונים שניתן לתת להן . כלומר , האם כל פירוש צורני הוא לגיטימי , או שיש בין התוכן לבין צורת הדברים קשר מהותי , בעל משמעות ערכית ? יש כמובן החולקים על תפיסת ווייט , ולא כאן המקום להרחיב על הבעייתיות הכרוכה בה ביחס לאפשרות לקבוע אמת או מוסר היסטוריים , באם צורת החיבור חשובה מתוכנו . די שקביעה זו תפתח עבורנו את הדיון בשאלת היחס בין תוכן הדברים לצורתם והשפעתם ההדדית . ב . כוונה ומעשה אין זה מקרה , שספר הכוזרי של ר ' יהודה הלוי , אחד החיבורים הפילוסופיים היפים בתולדות היהדות , נפתח בשאלת מלך הכוזרים לפשרו של המשפט החוזר בחלומו " , כוונותיך רצויות הן , אך מעשיך לא כן . " שהרי בכך רואה הלוי את היסוד להסבר ייחודה של היהדות - חשיבות הכוונה והמעשה גם יחד . בחיבורו , יהודה הלוי מודע לכך שאנו מוצאים בהיסטוריה האנושית שני זרמי מחשבה כלליים , נפרדים למדי , לגבי הדרך למציאת האמת או הגאולה . בעוד שבזרם המערבי - תפיסות כמו הפילוסופיה היוונית והמודרנית , או דתות הנצרות והאיסלם - התגלות האמת נובעת מעיקרון או מרעיון מופשט יחיד וברור , בזרם המזרחי - בבודהיזם , בקונפוציאניזם או בטאואיזם - במעשים נטוע גילוי האמת . כך , במסורת המערב , הגאולה תימצא באמונה הנכונה , ונוצרי חוטא שבחוטאים כל מעשיו לא יעמדו לו לרועץ - די שיאמין בשילוש הקדוש והציל את נשמתו . כלומר , העיקר הוא אימוץ בלתי אמצעי של התוכן והכוונה של האמת האחת . במסורת המזרח , לעומת זאת , הגאולה לאדם תבוא בזכות צורת התנהגות נכונה , וחזרה מתמדת על מאנטרה תסלול דרכו של הבודהיסט הטאנטרי לנירוונה . כלומר , העיקר הוא הליכה בדרך המעשים הנכונים . היהדות , לעומת כל אלה , יחידה בדגש שהיא שמה על שילוב בלתי ניתן להתרה בין אמונה למעשה . כפי שמסביר החכם היהודי למלך הכוזרים , כוונותיו הטובות ולבו הטהור אין להם ערך אם מעשיו אינם נכונים , אך מעשים טובים , ללא כל כוונה , הרי הם ברכה לבטלה .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help