sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הקדמה קובץ זה הוא פרי כנס שנערך 26-25–ב בנובמבר 2003 באוניברסיטת בן–גוריון בנגב , וכותרתו : 'שלושים שנה למלחמת יום הכיפורים : בחינה מחודשת . ' רבות נכתב על מלחמה זו , ובכלל זה על כישלונותיה , הישגיה ולקחיה , ואולם דיון מחודש לאחר שנים טומן בחובו תובנות חדשות וניסיון מצטבר , הן בתחום הצבאי והן בתחום המדיני והחברתי . כל עשור משנה את נקודת המבט ואת אופן הניתוח , וכל עשור מעלה שאלות חדשות . בולטת מכול היא מלחמת לבנון השנייה , על תוצאותיה , מכשלותיה ועל תנועות המחאה שקמו בעקבותיה . מלחמה זו החזירה אותנו מכמה וכמה בחינות לתוצאותיה של מלחמת יום הכיפורים וללקחיה , ובעיקר לדרך התמודדותה של המדינה עמם . המאמרים בקובץ זה נכתבו עוד לפני מלחמת לבנון השנייה , אך רבים מהם עוסקים בנושאים ששבו ועלו במלחמה ולאחריה . נראה כי אחרי יותר משלושים שנה הבחינה המחודשת של מלחמת יום הכיפורים שבה ומקבלת משנה תוקף בשל השאלות הקשות שעלו בעקבותיה , ובראשן : האם אכן הופקו הלקחים של המלחמה והאם בוצעו השינויים והתיקונים הנדרשים הלכה למעשה . זו תרומתו העיקרית והחשובה של הקובץ . על חשיבות הדיון בתוצאותיה של מלחמת יום הכיפורים ובלקחיה מההיבט ההיסטורי יעידו הנושאים הזהים הרבים , הלקחים והמסקנות הדומות שעלו במהלך הדיון והתחקירים שבוצעו בעקבות מלחמת לבנון השנייה , וכן הלכי רוח שרווחו בציבור הרחב ובקרב חיילי הסדיר והמילואים , בכללם כאלה שהשתתפו גם במלחמת יום הכיפורים . תוצאות מלחמת לבנון השנייה נתנו אפוא יתר תוקף ללקחיה של מלחמת יום הכיפורים ולמחאות שגררו הקמת ועדת חקירה ממלכתית . הכנס ניסה לבחון מחדש את אירועי מלחמת יום הכיפורים ואת השלכותיהם בכל תחומי החיים . שלושים שנה הם עדיין פרק זמן קצר מכדי להסיק מסקנות ותובנות , שכן פעמים רבות , כשנהר ההיסטוריה גואה ושוטף , אין אנו מרגישים בזרמים התת–קרקעיים , הזורמים מתחת למים העכורים המסתירים את פתחה של תקופה חדשה ושונה . מלחמת ששת הימים אכן הייתה קו פרשת מים , כשניצבנו בטוחים ויהירים וראשינו בעננים , ופתאום רעדה האדמה תחת רגלינו . ההר החל

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help