sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

השמונה עשרה כדי לשחרר את האדם מכבלי ההיסטוריה והתרבות . אכן , מהר מאוד התברר שהאומה מהווה ישות מורכבת הרבה יותר מזו שההגדרה המשפטית והפוליטית של האנציקלופדיה נותנת לה ביטוי . הלאומיות הליברלית איבדה את סיכוייה כבר במלחמות נפוליאון , ואם תרצו להיות נדיבים מאוד , תגידו שהסיכוי האחרון של הלאומיות הליברלית אבד סופית במהפכות 1848 קודם כול בגרמניה , אך גם בצרפת לא נחלה הלאומיות הליברלית הצלחה מרשימה , אם כי זה לא בלט מיד כמו בגרמניה . אולם מה שקורה בדור הבא חמור הרבה יותר , כי בסוף המאה התשע עשרה מתברר שהמודרניזציה שכללה לא רק את ההתקדמות הטכנולוגית והמדעית אלא גם את הדמוקרטיזציה במערב אירופה , את זכות הבחירה הכללית לגברים , אינה פועלת לטובת זכויות האדם וחירות היחיד אלא חותרת תחת יסודות הנאורות . המודרניות השנייה היא זו שנבנית מתהליכי ההתקדמות הטכנולוגית וההתקדמות החברתית שנובעת ממנה . מסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים של המאה התשע עשרה מתברר שאפשר לגייס את הערכים הלאומיים נגד הדמוקרטיה והליברליזם , נגד הערכים הדמוקרטיים ונגד הערכים הליברליים . וערכים ליברליים כוללים את זכויות האדם . תהליכים אלה היוו הפתעה מוחלטת : זה היה משהו שאף אחד לא חשב עליו . לא תלמידי מרקס , ( Marx ) לא ג'ון סטיוארט מיל , ( Mill ) לא הוגי הדעות הליברליים האחרים , כמו ספנסר ( Spencer ) או ת"ה גרין ( Green ) או מי שלא יהיה – אף אחד לא חשב שחינוך לידיעת קרוא וכתוב , חינוך עממי חובה וחינם , קיצור יום העבודה תחילה לעשר שעות ואחר כך , בתחילת המאה העשרים , לשמונה שעות , הביטוחים הסוציאליים , לא יפעלו בזכות הדמוקרטיה ובזכות הליברליזם אלא להפך . ואיך כל זה נוגע לנו ? בשתי צורות . קודם כול ברור שבהשוואה לשתי המסורות של הלאומיות שאנחנו מדברים עליהן , העם היהודי אינו מכלול של אזרחים . למושג האזרחות לא היתה בסוף המאה התשע עשרה שום משמעות אצל היהודים שחיו בתוך גבולותיהן של שלוש האימפריות הגדולות . העם היהודי היווה קהילה דתית , היסטורית , תרבותית , לא פוליטית ומשפטית . שנית , הרצל – יש לדעת – לא היה בפריז בימי פרשת דרייפוס , אלא בין השנים 1891 1895–ו אז עוד לא היתה פרשה . היה משפט דרייפוס בשנת 1894 ודרייפוס נמצא אשם , אך לא היתה שום סיבה לחשוב שהמשפט התנהל שלא כדין . ויויאן : לא כל כך הבנתי למה היהודים לא נחשבים גם בעלי זהות אזרחית . לדוגמה דרייפוס , גם הוא הרגיש שהוא אזרח . יהודים בגרמניה הרגישו שהם אזרחים . מבחינת התחושה שלהם , של היהודים עצמם – מי שחי בגרמניה , מי שגר בצרפת , כל אחד כלפי המקום שבו הוא גר .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help