sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

נושאים חדשים שטרם נחקרו . המאמר הראשון בכרך זה עוסק במדור לחיפוש קרובים , מתאר את תולדותיו של מדור זה וקובע שההאזנה לו , אשר היתה אירוע מקודש בבתים רבים כל כך , הכניסה את ילדיהם של ניצולי השואה לתוך עולמם המסוגר של הניצולים , חדרה מבעד לשתיקתם של ניצולים רבים וכך עיצבה זיכרון אלטרנטיבי . במאמר אחר נחקר מרתף השואה בהר הרצל , והוא עוסק בהתגבשותו של הזיכרון הקולקטיבי הישראלי בקשר לשואה , מראה כיצד החל להתעצב זיכרון שואה עממי ומתאר את קורותיו של סוג זה של זיכרון כאשר הוא מתנגש עם כוחו של הזיכרון הממלכתי , המתגלם במקרה זה במוסד הנצחת השואה ' יד ושם . ' מאמר נוסף עוסק באופן עיצוב הזיכרון , מנותחת בו כתיבתה הביוגרפית של חייקה גרוסמן , מראשי מחתרת גטו ביאליסטוק ולימים חברת כנסת בישראל , ובו התחקות אחרי הרבדים הסמויים בזיכרונה הקולקטיבי , רבדים אשר מתגלים בין השורות וחושפים עולם כפול ומרתק שחייקה גרוסמן חיה בו ; עולם ששכנו בו זה לצד זה זיכרונותיה האישיים הקשים מתקופת השואה והמחתרת ותפקידה ומעמדה הציבורי במדינת ישראל , ואת השפעתם על אופן כתיבתה את זיכרונותיה . המאמר החותם את הכרך הזה של ישראלים עוסק בהתגבשותו ובהקמתו של קיבוץ חפץ חיים על רקע השואה באירופה והעובדה שגרעין המייסדים של קיבוץ זה הורכב מיוצאי גרמניה – חברי תנועת פועלי אגודת ישראל . במאמר מתוארים קליטתם של ניצולי השואה בקיבוץ ומערכת יחסיהם עם החברים המייסדים . פרסומו של הכרך השלישי של ישראלים מעיד על ביסוסו ועל המשכיותו של כתב העת כזירת מחקר חדשנית ומרתקת בתחום ההיסטוריה של מדינת ישראל וחקר הציונות . המאמרים הרבים ששלחו למערכת כתב העת תלמידי מחקר ממחלקות שכנות למחלקה להיסטוריה , כגון המחלקה לגאוגרפיה והמחלקה לספרות , מעידים על המקום שכבש לעצמו כתב העת ויהיו הבסיס לכרך הרביעי של ישראלים , שהכנתו בעיצומה . אנו קוראים לתלמידי המחקר לשלוח אלינו את מחקריהם ולעזור לנו לממש את מטרתו הנוספת של כתב העת – מתן בימה לתלמידים מצטיינים לפרסם את מחקריהם , ובדרך זאת לצבור ניסיון וביטחון לקראת קריירה אקדמית . מערכת ישראלים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help