sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האוניברסלית , הוא היה ספר המהפכה העברית והציונית , שחוללה את שיבת ציון . הוא ספר התשתית . התרבות החילונית שבתוכה גדלתי עיצבה אחרת גם חגים מסורתיים , סדר הפסח למשל . אני זוכר את הסדר בקיבוץ יגור , בניצוחו של איש הרוח והמלחין יהודה שרת . שימשו יחדיו פרקי ההגדה המסורתית וקטעים נבחרים מהספרות העברית החדשה , מכתבי ברל כצנלסון ומביאליק כמו 'מתי מדבר' ו'מתי מדבר האחרונים . ' כך אירע גם בקיבוצים אחרים . בין השנים 12 15–ל בחיי הייתי ילד חוץ בחברת הילדים של הקיבוצים בית אלפא וחפציבה . אני זוכר היטב את הסדר הראשון שנכחתי בו , שנערך בחדר האוכל בבית אלפא . אווירת חג , מפות לבנות ועליהן מצות , אך גם לחמניות שקראו להן ' גלוסקאות . ' על הקיר ראיתי פרסקו ענקי של הצייר דייגו דהריברה ' הקוצר . ' שרו בחבורה פרקים מההגדה המסורתית , מעורבים בשירי עם ארץ–ישראליים , בתום הטקס פתחו ב'הורה' סוערת . בחוץ , לאור הירח המלא , עמדו שני חברי הקיבוץ . אחד מהם צעק באוזני חברו , מנהל בית הספר : ' מה שקרה הערב בחדר האוכל זה סקנדל גדול מאין כמוהו ! מה אנחנו עושים לילדים שלנו !? דגנרטים יצמחו פה . ' ! הוא נבהל כנראה . מצד אחד היה מהפכן וחילוני , ומהצד האחר חשש מפני הנתק התרבותי . השעטנז הזה הפחיד אותו . החלופה הזאת נתפסה בעיניו כמסוכנת מדי , כדלה אל מול הטקסטים והמנהגים שעברו מדור לדור . היום אתה עד פה ושם לצורה זו או אחרת של חזרה בתשובה בין חברי קיבוצים . ברל כצנלסון , המורה הגדול של תנועת העבודה , לא השלים עם העובדה שיום תשעה באב היה עובר כיום רגיל ברחבי המחנה . אני שב אל התנ"ך . כאשר למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת הייתה זו מרכז עולמי לחקר המקרא , ותלמידים רבים עסקו בכך . אומרים לי כי היום קומץ בלבד ממשיך בכך , ורבים לומדים סינית משום שהמדינה הענקית הזאת הולכת ותופסת מקום ראשון בעולם , ולמען הקשרים אתה רצוי ללמוד סינית . שאלה : אולי שורש הבעיה נעוץ בראש ובראשונה במערכת החינוך ? האין החברה הישראלית בכללותה שרויה ב'נתק אסוציאטיבי ? ' הרי התלמידים הצעירים הללו הם תוצר של מערכת החינוך שהיא עצמה תוצר של החברה . תשובה : זו חברה הנוצרת על האבניים . אילו קרה דבר דומה לשיבת ציון באלסקה למשל היינו שולחים שליחים לאלסקה ללמוד מניסיונם של האסקימואים שם את סיפורו של עם האסקימואים , שגורש מארצו לפני אלפיים שנה וחזר לאלסקה וחידש את השפה האלסקית ואת ימיו כקדם . כבר נאמר

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help