sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

כרמי דניאל : בהתייחס לאחד האלמנטים של הישראליות – השואה , איזה תפקיד לדעתך יש היום לשואה כסמל בחברה הישראלית ? ש"נ אייזנשטדט : נגיד את זה ככה , כולם מקבלים את זה , אך המשמעות שונה . שוב , אם נדבר על העולים מברית המועצות , להם השואה לא אומרת הרבה . הם לא עברו את השואה . הם טוענים כי מדינת ישראל נוצרה לא בגלל השואה אלא כי הצבא האדום ניצח את הנאצים , ויש בזה אמת היסטורית לא קטנה . ואז הם תבעו לעשות יום חג לווטרנים של הצבא האדום , ולעשות את זה כחג לאומי . זה די דומה למימונה . מה אומרת המימונה ? לוקחים משהו שהיה במרוקו , משנים אותו ואומרים שאנחנו רוצים שזה יהיה ישראלי עכשיו . גם הם אומרים את זה . אז השואה לקבוצה זו אומרת פחות . אני מניח שבמידה מסוימת היא גם אומרת פחות לדור הצעיר , למרות כל הטיולים . אבל עם זה , במידה מסוימת זה עדיין סמל שיש כלפיו תהודה די חזקה . אפילו , וזה אחד הדברים המעניינים , במגזרים החרדים שלא תמיד קיבלו את זה בנוסח הציוני של קידוש השואה . דוגמה מעניינת אחת היא עניין הצפירה , שהם מתנגדים לה , גם ביום הזיכרון לחללי צה"ל . אני זוכר שפעם הלכתי לקופת חולים בדיוק בערב יום הזיכרון , הייתה צפירה וכולם נעמדו . היה אחד שלא רצה לעמוד , אך הוא לא העז לא לעמוד . מתישהו בזמן ממשלת ברק באו פעילים של אחת המפלגות החרדיות עצמה בלי ש"ס ואמרו שחשוב שתהיה צפירה ואנחנו נעמוד , אבל שכולם גם יקראו תהילים . זו תהפוכה מעניינת . זאת אומרת שאנחנו צריכים להבין כי העובדה שהרפרטואר מתרחב , משתנה ומתגוון , אין זה אומר שאין רפרטואר משותף . לעתים המאבקים הם על ניכוס הרפרטואר או על הכנסת מוטיבים חדשים לתוכו . אבל שוב , כמו במקרים רבים , יש כאלו שההתייחסות שלהם לדברים האלה אינה חזקה ביותר , אך מה שרואים מצדדים שונים שאכן המגזרים נאבקים על הגדרת טיבו של הקולקטיב המשותף וגבולותיו . סוג מאבק אחד הוא סביב מקומה של הרבנות , מי קובע את גבולות הקולקטיב ? סוג מאבק אחר הוא באיזו מידה אתה מרגיש יהודי או ישראלי ומה זה להיות ישראלי . והתשובה לשאלה מה זה להיות ישראלי שונה בקבוצות שונות , אך עצם ההתייחסות לשאלה זו מראה שהיא רלוונטית מבחינה זו נדמה לי שברור שסוכנות חשובה לבחון התייחסות זו היא הצבא , כמו כל השנים בכל זאת , אם היית בצבא , אתה ישראלי . מה שחשוב להבין שאלו בדרך כלל לא מאבקים של התנכרות ויציאה אלא מאבקים על סוגים שונים ודרכים שונות של כניסה ובניית רפרטואר משותף .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help