sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

משותפת . אחד הביטויים לזה , וזה מודגש תמיד , אך במידה מוגזמת , שפעם היה דימוי מאחד – מה זה הישראלי : איש דור התש"ח , איש הפלמ"ח , וכולם קיבלו את זה . היה דימוי כזה , אין כל ספק , אך לא הכול קיבלו את זה , אם כי לא היה כל דימוי נגדי אחר אשר התחרה בו מה שאנחנו רואים היום הוא שיש היום הרבה יותר דימויים שונים , כמו שיש גם מגזרים רבים . זה נכון כמובן שהמגזרים היום , כמו בעבר , נאבקים על חלקם במשאבים השונים , אך גם על מקומם במרכז . דה–פאקטו היה מגזר אחד הגמוני , אף פעם לא מושלם , והיה תמיד צריך לעשות קואליציות עם המגזרים האחרים . מה שקרה , בייחוד לאחר , 1977 זה שהמגזר ההגמוני הזה איבד את ההגמוניה שלו , ואז כאילו נוצרו מגזרים אחרים , אשר נעשו עצמאיים יותר , גם לא מקבלים את הדימוי והמרות של מרכז הגמוני כלשהו , אבל עם זה , כאילו מתרחקים זה מזה . אני קצת כופר בגישה הזאת . נגיד זאת כך – איך שלא תנסחו זאת , המגזרים השונים שישנם היום הרבה יותר במגע זה עם זה מאשר היו קודם לכן . תלך לקניון מלחה במוצאי שבת , תלך ברחוב ותמצא שיש הרבה יותר מגע יום–יומי מאשר היה קודם לכן . עם זה , אין זה אומר שהמגעים תמיד נוחים ונעימים . אבל יותר מזה , כמעט כל המגזרים , מלבד המגזרים האפתיים אשר רוצים לחיות את חייהם ושיעזבו אותם , ורוב המאבקים שאנחנו רואים הם מאבקים גם על השפעה בבניין המסגרות המשותפות . רוב ההתנגשויות החזקות זה על זה . אמיר פלג : מן הבחינה הסמלית , יש עוד משהו שמאחד אותנו , את החברה הזו ? ש"נ אייזנשטדט : אני חושב שבהחלט . ראשית , עצם הזיקה לחברה הישראלית . אתן לך דוגמה טריביאלית כאילו , אשר מדגימה זאת . יש לנו מכרה רוסייה , רופאה , עובדת כאן , מדברת עברית טוב מאוד , יש לה ילדים בצבא , והיא סיפרה לי שהם נסעו בפסח לטיול באירופה ובאמריקה , וכמובן ערכו סדר ישראלי . לא חקרתי לעומק מה זה בדיוק סדר ישראלי , אבל מה שחשוב היה לי שהם רוצים לבוא ולהגיד שהם עושים משהו ישראלי . גם אם הישראלי הזה זה לא בדיוק הישראלי שלי או שלך , העיקר הוא עצם התופעה הזו . אומר את זה בצורה כזו , הרפרטואר של הישראליות נעשה מגוון הרבה יותר . אף פעם הוא לא היה מאה אחוז אחיד , אך ודאי שהוא פחות אחיד . אבל יש רפרטואר ואנשים רוצים להשתייך אליו . כמובן הם רוצים להשתייך למשהו שהם יוכלו גם בעצם לשנות את דמותו ולהכניס אליו אלמנטים שונים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help