sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

אמיר פלג : פרופסור אייזנשטדט , השאלה הראשונה היא מי הם בעצם הישראלים ? ש"נ אייזנשטדט : הישראלים הם כל מי שמגדירים את עצמם ישראלים . אין לי הגדרה אחרת . כל מי שמגדיר את עצמו בצורה זו או אחרת כישראלי הוא ישראלי . כרמי דניאל : יש משהו שמאחד היום את החברה הזאת ? ש"נ אייזנשטדט : ישנן קודם כול המסגרות הפורמליות . העובדה שהם חיים במדינה , שכל המסגרות והחוקים מקובלים עליהם , אלו המסגרות שהם חיים בהן . ולרובם ככולם יש התייחסות לדבר הזה . גם התייחסות ביקורתית ושלילית היא התייחסות . יכול להיות שישנם גם כאלה , כמו בכל מדינה וודאי במדינות הגירה , אשר אין להן התייחסות לערכים ולמסגרת הרחבה , והם חיים כאן . נמצאים וזהו . כרמי דניאל : במאמרים האחרונים שלך , כגון ' החברה הישראלית בין מגזר לאינטגרציה , ' אתה מצייר תמונה של חברה שמצד אחד יש בה התנגשויות וניגודים רבים ומצד אחר גם רצון גדול למצוא מרכז וקונצנזוס ולהיות חלק מאותו קונצנזוס . ש"נ אייזנשטדט : אגדיר את זה אחרת . אני יוצא כנגד התזה שאומרת שבתקופת היישוב ובעשרים השנים הראשונות של המדינה זו הייתה חברה מאוחדת ומגובשת בלי מגזרים . החברה הזו הייתה מלכתחילה , עוד בתקופת היישוב , חברה של מגזרים . המגזרים די השתנו , כמה מהם המשיכו , אבל רובם השתנו , גם אם הכינויים אולי נשארו . מה שהיה בתקופה הקודמת , בייחוד בעשרים השנים הראשונות של המדינה , זה מגזר אחד הגמוני יחסית , אך אף פעם לא בצורה של מונופול . הוא לא היה היחיד , אבל היה די הגמוני . למגזר זה אפשר לקרוא המגזר , או יותר נכון , המסגרת שהתייחסה לתנועת העבודה הישראלית או התבססה עליה התבססות רחבה מאוד . והיא הייתה הגמונית במדינה . והיו מגזרים אחרים , המגזר האזרחי , המגזרים הדתיים , והתחיל להתפתח סוג אחר של מגזרים שקוראים להם המזרחיים . כך בסך הכול , ברצון או שלא ברצון , רובם קיבלו את ההגמוניה הזו , גם אם ניסו לפעמים לשנות אותה ולערער עליה . יש טענה , וזו הטענה של המגזריות של החברה הזו , שהיום אלה מגזרים , לא תמיד ברור מי הם ומה הם המגזרים הללו . ישנו המגזר ההגמוני הקודם , שהוא כבר לא הגמוני כל כך , מגזרים מזרחיים , ברור שהמגזר הערבי נעשה יותר ויותר חשוב וכן מגזרים דתיים שונים , יש הטוענים מגזרים אלו כל אחד לנפשו רוצה לקבל כמה שיותר משאבים , אבל אין לו התייחסות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help