sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

התפיסה האוטונומית של היחיד ושל האמנות לא צמחה בחלל ריק , ועדות לכך היא הסטודיו של יצחק פרנקל , שהקימה הסתדרות הפועלים בתל אביב . זה היה הסטודיו הראשון לציור שיסדה תנועת הפועלים והוא קידם במובהק את מגמת האמנות האוטונומית . הסטודיו של פרנקל הציב חלופה מפורשת להתמקדות הצבעונית בתמונות הוויי מקומיות בנוסח ציוריו של ראובן רובין , שהייתה מקובלת בשכבת הבורגנות העולה . דוגמה נוספת היא תאטרון הפועלים ה'אוהל , ' שהקימה הסתדרות הפועלים בתל אביב . במשכנו הוצגו תערוכות ציור ופיסול קבוצתיות שכותרתן הייתה ' תערוכת אמנים מודרניים . ' תערוכות אלה של אמנות מודרנית , פרי טיפוחו של מרכז תנועת הפועלים , סימנו את הסטת מרכז האמנות מירושלים לתל אביב והיו נקודת ציון בהתפתחות האמנות המודרנית בארץ ישראל . בחקר האמנות לא קושרה עד כה התביעה ליצירת מרחב אוטונומי באמנות לתנועת הפועלים ועל אחת כמה וכמה לקיבוץ . דוגמה לכך נמצא בעבודתה של חנה אור נוי שהוקדשה לחיי התרבות והאמנות ביישוב בארץ ישראל -1918–ב . 1948 אור נוי ייחסה לאמני תנועת העבודה ( והתנועה הרוויזיוניסטית ) גישה ' קולקטיביסטית לאומית' וקשרה עם ערכי תנועת העבודה מגמה נוספת , בלעדית לכאורה לתנועה זו : גישה ' עממית פופולרית' ( אמנות בשירות החברה . ( אשר לאמנות האוטונומית ( גישה ' אינדיווידואליסטית–לאומית , ( ' אור נוי ייחסה אותה לאמנים ששללו מכול וכול זיקה פוליטית ויצאו נגד רעיונות ואידאולוגיה מפלגתיים . בניגוד לגישתה של אור נוי , נדון כאן ההיבט האוטונומי והאינדיבידואלי של האמנות דווקא בשיח הרעיוני–תרבותי של זרם בתנועת הפועלים הארץ–ישראלית ולא בהוויה התרבותית של חוגי הבורגנות או של חוגים אחרים שלא היו מזוהים מפלגתית ופוליטית . במחקר אחר , של גרסיאלה טרכטנברג , הודגש מסד הבורגנות ביישוב כנקודת מוצא לבניית שדה האמנות הפלסטית בארץ ישראל . הבורגנות התל–אביבית היא . 4 הסטודיו של יצחק פרנקל נוסד , 1925–ב נסגר 1929–ב ונפתח שוב 1936–ב בהנחיית אהרון אבני ומשה שטרנשוס בשמו ' אולפן לציור ופיסול שליד ועדת התרבות של ההסתדרות . ' יצחק פרנקל , ( 1981-1900 ) יליד רוסיה , למד אמנות באודסה ועלה לארץ . 1919–ב 1920–ב יצא לפריז ובשובו 1925–ב הקים את הסטודיו . . 5 את תאטרון ' אוהל' הקים משה הלוי , שעלה לארץ ישראל . 1925–ב התאטרון פעל כ'סטודיה דרמטית על–יד ועדת התרבות המרכזית של ההסתדרות . ' . 6 התערוכה הראשונה נפתחה באוהל 14–ב בינואר . 1926 תערוכה שנייה התקיימה 1927–ב ושלישית ואחרונה . 1928–ב . 7 אור נוי , אידאולוגיה . . 8 טרכטנברג , בין לאומיות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help