sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנסיעות להבהיר , על יסוד צירוף זה , את iniTrr' של העם , להכיר את מעלותיו וסגולותיו , לתפוס את חולשותיו ומגרעותיו , 'לשים לב' לדרך בו הלד 'למען דעת בשלמי הרעה הזאת' . נסיון דורות זה כבר משתקף ברורות בסיפורי האבות . השם 'ישראל' על הסברו — 'כי שרית עם אלהים ואנשים ותוכל' — 1 יש בו כבר משום סיכום של דרך היסטורית , ובו התמזגו כבר ל'הכרה היסטורית' אחת גם חששותיו של אברהם לדיבורים של 'אני העשרתי את אברם' , גם גסותם ואכזריותם של אבימלך והפלשתים ביחס ליצחק — 'לך מעמנו , כי עצמת ממנו מאד' י — גם דאגתו של יעקב — 'ואנו מתי מספר ונאספו עלי והכונו ונשמדתי אני וביתי' "י — ואף קנאותם המשכנעת והמוצדקת ( אין עליה תשובה בפי יעקב (! של בני יעקב : ה'כזונה יעשה את אחותנו . 11 ' קשר זה בין 'מעשי אבות' לדרכם ההיסטורית של ה'בנים' עוד גבר במשך הדורות , וכאילו צמצם את מרחקי הזמנים שביניהם : קורות ומאורעות של אחרונים צורפו כהמשך ישיר למעשי ראשונים , ועל זכרונות עם ומסורות קדומים הוטבע חותם של אקטואליות מרטטת . — רציפות היסטורית זו היתה אחד הגורמים לכך , ש"ההכרה ההיסטורית' של ישראל לא צומצמה מעולם בתחומם של חוגי חכמים שומרי מסורת הדורות , או של שכבות משכילים ונכבדים גרידא . אחד הקווים האופייניים של ההכרה ההיסטורית הישראלית הוא עממיותה : 12 נסיון העבר של האומה מצא את ביטויו בגיבושן של השקפות עולם ותפיסות חיים , של דרכי תגובה ומידות הערכה שהיו לנחלת העם כולו , שייחדה אותו בעולם , הבהירה את אחדותו הסוציאלית הפסיכית , הזינה את הרגשת השתייכותם ההדדית של אישיו וקבעה בהרבה את דמותו הרוחנית , את דמותו של ה'אני' הישראלי הקולקטיבי . בוודאי , ה'זיכרון ההיסטורי , ' שעלה והתפתח ל'הכרה היסטורית , ' הוא רק אחד מיסודותיו של הייחוד הישראלי . אין מקום לפקפק בדבר , כי בהתהויתו של הייחוד הלאומי הישראלי היתה חשיבות גם לקרבה האתנית ולשיתוף הלשוני vt ברם , מאידך , גם ברור כי ייחוד זה קשור אורגאנית כבר מראשיתו בהוויה 6 יונה א , ז . ספר יונה הוא סיפור סמלי על גורל ישראל וייעודו בעולם . בירור הדבר במפורט עומד להתפרסם במקום אחר . 7 בראשית לב , ט . 8 שם , יד , כג . 9 שם , כו , טז . 10 שם , לד , ל . 11 שם , לד , לא . 12 מבחינה זו ראוי לתשומת לב מיוחדת היסוד ההיסטורי שבחגי ישראל והשכבות השונות שבו . 13 השווה : קויפמן , תולדות האמונה הישראלית , כרך ב , ספר א , עמ' ; 16 וכן גולה ונכר , ח"א , עמ' . 122—118

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help