sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חדשים לטיפול , ולא נעשו כל הכנות להעברתם של המטופלים למחלקות אחרות . רק היועץ הארגוני לא היה שותף להתרוממות הרוח שבה היה שרוי הצוות , וחש דיכאון בסיומה של כל פגישה . באחת הפגישות נסב הדיון סביב נושא שלכאורה נראה לא רלוונטי - המתת חסד . היועץ קלט בדיון זה ביטוי עקיף לתחושת ההקלה שיחושו חברי הצוות לכשתצא סוף סוף תכנית הסגירה אל הפועל , ושיתף את חברי הקבוצה בהבנתו זו . תגובתם הראשונה הייתה הלם מוחלט . אך עם חלוף הזמן נעשתה התייחסותם לאפשרות סגירת המחלקה יותר ריאליסטית , וחברי הצוות החלו לפנות יותר זמן לצעדים הדרושים לסידור המטופלים במקרה של סגירה . הדוגמה שלעיל מראה כיצד על מנת להציל את המחלקה לנוכח איום חיצוני בסגירה הגיבו העובדים בפעילות נרגשת וזועמת . בכך שהתרכזו אך ורק בצורך שלהם לנצח במלחמת ההישרדות ובהתעלמם מהמציאות , הם הפעילו מנגנוני התנגדות והכחשה לגבי האפשרות שהמחלקה אמנם תיסגר , בעת שכבר בוצעו בבית החולים קיצוצים שגרמו לסגירתן של מחלקות אחרות . לא רק טובת החולים עמדה לנגד עיניהם ; סגירת המחלקה הייתה עלולה לפגוע בגאוותס , לזרוע ספקות באשר לטיב העבודה שביצעו , ולהסב להם כאב רגשי אחר . איבוד הקשר עם המציאות הסובבת גרם גם לכך שהם הזניחו את אחריותם כלפי הכנתם של החולים לקראת האפשרות של סגירה . היועץ , כאדם מבחוץ , היה זה שחש בדיכאון — שהעדרו בקבוצה היה כל כך בולט , עד שרמז בבירור על כך שהופעל כאן מנגנון הגנה . הדיון בהמתת חסד הביא לידי ביטוי גלוי — באמצעות תקשורת סמלית — רגשות שהיו מוכחשים עד כה , וגם היה בו כדי להראות שהקבוצה הגיעה לבשלות של הכרה בהם . תרומתה של מלאני קליין ילדים נוהגים לבטא את רגשותיהם במשחקים באמצעות חיות ודמויות שהם ממציאים או שהם מכירים מסיפורי ילדים — כמו הפיה הטובה , המכשפה המרשעת , האחות הקנאית , השועל הערמומי וכיוצא באלה . תהליך זה של חלוקת רגשות ליסודות מובחנים נקרא פיצול . ( Splitting ) באמצעות פיצול של רגשות משיגים הילדים שחרור מקונפליקטים פנימיים . הקונפליקט הקשה שבין אהבה לשנאה כלפי האם , למשל , עשוי להגיע לפתרון על-ידי פיצול דמות האם לשתי דמויות : האחת — הפיה הטובה , והאחרת — המכשפה המרשעת . פעמים רבות הפיצול כרוך גם בהשלכה . ( Projection ) השלכה משמעותה מיקום רגשות בזולת חיצוני במקום בי עצמי . משום כך מייחס הילד לשועל ערמומיות , ולאחות הרעה — את רגש הקנאה המקנן בו . בדרך של משחק ניתן ביתר קלות לגלות דמויות ורגשות סותרים אלה ולהשיג פתרון . בעקבות העבודה הפסיכואנליטית שביצעה בשנות העשרים המוקדמות עם ילדים , פיתחה מלאני קליין המשגה של העולם הפנימי הלא-מודע , הנמצא אצל כל אחד מאתנו והמאוכלס בטיפוסים שונים , המייצגים חלקים מובחנים של האני מזה ושל היבטים מהעולם החיצוני מזה . בילדות המוקדמת משמשים פיצול והשלכה במנגנוני ההגנה הראשיים לשם הימנעות מכאב . השם שנתנה לכך קליין הוא העמדה הפ « 1 אי > 7 ח קביזלאי-. > 7 ח ) : ב"פרנואידי" הכוונה לרוע הנתפס כבא מבחוץ , וב"סכיזואידי" הכוונה לפיצול . ( זהו שלב נורמלי בהתפתחות האנושית . הדבר מתרחש בילדות המוקדמת , ועשוי לפרוץ שוב במהלך החיים כהלוך נפש מסוים . משחקים , התבגרות נורמלית ובריאה או טיפול פסיכואנליטי — העוסקים ברגשות שהיו בעבר נוגדים ( כמו אהבה ושנאה , תקווה וייאוש , שמחה ועצב , קבלה ודחייה ) — עוזרים לצרף אותם רגשות למכלול משולב יותר . למצב זה של אינטגרציה קראה קליין העמדה הדפרסיבית . זאת משום שוויתור על הפשטות הנוחה של אידיאליזציה עצמית

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help