sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הם עדות למציאותם של חיי נפש ערים ורבי-משמעות שאיננו ערים להם . על-פי הנחה זו , מה שנחוץ הוא מתן פירוש לביטויים סמליים העולים מתוך הלא-מודע . רעיונות הנושאים משמעות תקפה ברמה המודעת , עשויים בד בבד לשאת בחובם כוונה צפונה שאינה מודעת . לדוגמה , צוות עובדים ששיחתו נסבה על התמוטטותה של מרכזיית הטלפונים עשוי להתייחס בדיונו בצורה לא-מודעת להתמוטטות שחלה בתקשורת הבין-מחלקתית . באופן דומה , תלונות כאשר לאופן ההקצאה של מקומות חנייה עשויות לרמוז על תלונות כלפי המנהלים על שאינם מתפנים לטיפול בצורכי עובדיהם . היועץ הארגוני האמון על הגישה הפסיכואנליטית יבחר בעמדה קשובה על קו התפר שבין המודע לבין הלא-מודע , ויפעל בו בזמן בשתי הרמות . יכול להיות שיחלוף זמן-מה עד שהיועץ הארגוני יבחין במשמעויות הנסתרות שהקבוצה אינה ערה להן . ההימנעות מכאב בדומה ליחידים , גם ארגונים מפתחים מנגנוני הגנה כנגד רגשות קשים שיש בהם איום רב מדי או שהם מכאיבים מכדי שניתן יהיה להודות בקיומם . רגשות כאלה עשויים להתפתח כתוצאה מאיום חיצוני , כמו מדיניות הממשלה או שינוי חברתי ; הם עשויים להתעורר כתוצאה ממאבקים פנימיים בין ההנהלה לעובדים או בין קבוצות עובדים ( או בין מחלקות שונות ) הנמצאות בתחרות על משאבים ; והם יכולים להיות תוצאה של אופי העבודה או קישורה לאפיונים ייחודיים של קבוצת הפונים או הלקוחות . קיימים מנגנוני הגנה ארגוניים הנחשבים לבריאים , במובן זה שהם מסייעים בידי העובדים להתמודד עם לחצים ולהתפתח במסגרת העבודה שהם ממלאים בארגון . עם זאת , בדומה למנגנוני ההגנה שהתפתחו אצל יחידים , קיימים גם מנגנוני הגנה ארגוניים המהווים מכשול ליצירת קשר נאות עם המציאות , ובכך מסבים נזק לעובדים ומפריעים לארגון למלא את משימותיו ולהסתגל לנסיבות משתנות . מקום מרכזי בין מנגנוני הגנה אלה תופס מנגנון ההכחשת מנגנון ההכחשה דוחק אל מחוץ לתחום המודעות מחשבות , רגשות וחוויות , משום שהם מעוררים יותר מדי חרדה . ארגונים פונים לייעוץ כשאין הם מסוגלים יותר לפתור את בעיותיהם . היועץ הארגוני , שתפקידו לעמוד על מקורותיהם של הקשיים , מעורר תקווה ופחד כאחד . התקווה המודעת היא שהבעיות יעלו אל פני השטח ; אך מצד שני הרי זהו בדיוק הדבר שמפניו חוששים הארגונים . כתוצאה מכך , הפירושים שנותן היועץ הארגוני לגבי התהליכים הלא-מודעים שביסוד הבעיה עלולים בהחלט להיתקל כהתנגדות ההתנגדות מתבטאת בסירוב טעון רגשות לקבל את דברי היועץ או אפילו להקשיב להם . רק בהדרגה מתאפשר ליועץ הארגוני להעריך את טבעם של מנגנוני ההגנה ; והוא משהה את הפירושים שלו עד שהקבוצה כבר מוכנה להתייצב בפני אותם דברים שהתעלמה מהם קודם לכן . תקשורת סמלית תוכל להופיע רק בנקודה שבה ההבנה של היועץ את הפשר החבוי של ההתרחשות תחפוף לבשלות של הקבוצה לקבל אותן . בדוגמה שאביא להלן מתוארת תקשורת סמלית המופיעה בקבוצה שאינה מסוגלת להתמודד עם איום המופנה אליה על-ידי גורס חיצוני : המחלקה על שם מנפרד לטיפול בהפרעות אכילה בבית החולים סטורסי ארגנה מסע הסברה נואש נגד כוונת ההנהלה לסגור אותה , ושכרה לשם כך את שירותיו של יועץ ארגוני . מסע ההסברה נמשך חודשים אחדים . הצוות עבד שעות ארוכות וגם בסופי השבוע . הם ארגנו עצומה וניסו להחתים עליה עמיתים למקצוע , יועצי תזונה מקומיים וחברי פרלמנט . הם נהנו מתמיכתה של דעת הקהל , ונראה היה לכאורה שאין להעלות יותר על הדעת את סגירת היחידה . במשך כל אותו הזמן התקבלו פונים

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help