sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על אחדים מההיבטים הלא - מודעים בחיים הארגוניים תרומות מן הפסיכואנליזה 1 יל י א ם ם M י 1 י ו " אני מקווה שהיום לא יהיה עלי לשמוע את הבדיחות התפלות שלך" - אמר ילד בן שמונה בהיכנסו אל חדר היעוץ . לעתים פירושים לגבי תהליכים לא-מודעים נשמעים לנמענים בבדיחות בלתי מוצלחות , ואפילו כהתקפות . אמנם בימינו נעשה בחיי היום-יום שימוש ניכר במונחים הלקוחים מהפסיכולוגיה ומהפסיכואנליזה , אך פסיכואנליזה כטיפול ביחידים בעלי בעיות רגשיות נותרה עדיין משהו לא שכיח . כמערכת של רעיונות היא זוכה לחסידים , למתנגדים , ולצדם — לציבור גדול המתעלם מקיומה ומגלה אדישות כלפיה . אף על פי שאי אפשר לערוך הקבלה מלאה בין יחידים לארגונים , הייתה לפסיכואנליזה תרומה על-ידי פיתוח גישה עיונית ביחס למתרחש בארגונים ולהבנתם . גישה זו אינה מתיימרת לספק פירוש חובק כול ואפילו לא תיאור מושלם של המציאות הארגונית . עם זאת , התבוננות בארגון תוך שימוש בקשת המושגים הפסיכואנליטיים — היא כשלעצמה עשייה יצירתית שניתן להיעזר בה לשם הבנת נושאים מסוימים , והיא עשויה גם להציע כיוון לאופן הטיפול בהם . לא קל לתאר את גישתה של השיטה הפסיכואנליטית לייעוץ הארגוני . הדבר כרוך בהכנת רעיונות שפותחו בהקשר של הטיפול היחידני מזה , וכן בהתייחסות לארגונים בעיניים המתבוננות באמצעות מונחים הקשורים לתהליכים רגשיים לא-מודעים מזה . הדבר עלול להיראות כצירוף של שני אבסורדים , אך הוא עשוי להיות גם רב-השראה . הלא מודע פרויד ואחרים גילו שבחיי הנפש שלנו חבויים היבטים שעל אף היותם נסתרים יש להם השפעה על תהליכים מודעים המתרחשים בנו . בעקבות טיפולו ביחידים התברר לפרויד שבמקרים רבים מתעוררת התנגדות לקבל את עובדת קיומו של הלא-מודע . פרויד האמין שניתן להראות את הקיום של הלא-מודע על-ידי הפניית תשומת הלב אל חלומות , כשלי לשון , טעויות וכיוצא באלה . כל אלה * במקור : , Halton , W . ( 1 994 ) , "Some Unconscious Aspects of Organizational Life : Contributions from Psychoanalysis" . in : Obholzer . A . & Roberts , V . Z . ( eds . ) , The Unconscious at Work , London : Routledge , 11-18

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help