sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

. 1 מיהם המספרים העשרוניים ! הקדמה למספרים העשרוניים יש חשיבות מעשית גדולה . למעשה , חלק ניכר מהמידע המספרי המגיע אלינו מהסביבה מבוטא בשפה העשרונית . נתונים במדעי החברה , ברפואה , בקבועים פיסיקליים המשמשים בהנדסה ובמדעי הטבע , במחירים , בציוני הישגים בספורט - כולם מובעים בכתיב עשרוני . כמו כן , השיטה המטרית היא שיטה עשרונית . ההיכרות עם המספרים העשרוניים הכרחית לצרכים יומיומיים . גם המחשבון קולט בעיקר מספרים עשרוניים ופולט תוצאות בצורה עשרונית . בתוכנית הלימודים כתוב : "ניתן ללמד בכתות ה , תחילה שבר פשוט , ואחר כך שבר עשרוני , או תחילה שבר עשרוני ואחר כך שבר פשוט , ואפשר ללמדם במקביל " . ( תשמ"ח , { 77 מקובל להתחיל בהוראת המספרים העשרוניים בכיתה ה , לאחר הוראה המתייחסת למשמעות השברים הפשוטים , השוואה בין שברים פשוטים ופעולות חיבור וחיסור בשברים פשוטים . המספרים העשרוניים מוצגים לתלמיד , מחד גיסא , כצורת כתיבה של שברים פשוטים שהמכנה שלהם הוא חזקה של עשר , ומאידך גיסא כהרחבה של המספרים הטבעיים , המאפשרת כתיבת מספרים שאינם שלמים . בהצגת המספרים העשרוניים כצורת כתיבה חדשה של שברים פשוטים מייצגים שברים שהמכנה שלהם הוא חזקה של עשר : הספרה אפס מציינת שמספר השלמים במספר הוא אפס ; אחריו ( משמאל לימין ) רושמים נקודה עשרונית , הספרה הראשונה מימין לנקודה העשרונית מתארת עשיריות , הספרה השנייה מימין לנקודה העשרונית מתארת מאיות , וכן הלאה . 37 המספר , — למשל , ייכתב כ .. 00 ..: 37 100 135 3 המספר , — למשל , ייכתב כ 0 . 03 והמספר ייכתב כ . 0 . 135 1000 100 ברישום המספר העשרוני , הנקודה העשרונית מפרידה בין השלמים לבין החלק השברי של המספר . כל שבר פשוט שמכנהו אינו חזקה של עשר , אך הוא מחלק של חזקה כלשהי של עשר , ניתן להרחבה לחזקה של עשר , ויוכל להירשם כמספר עשרוני לאחר ההרחבה . למשל : נשאלת השאלה : כיצד ניתן לתאר שברים שמבניהם א » נם מחלקים של עשר ( למשל , ( - בעזרת מספר עשרוני ? נדון בשאלה זו בסעיף 5 ביחידה זו , בו נתייחס בהרחבה להצגת שברים פשוטים כמספרים עשרוניים . נציין כי השברים הפשוטים בהצגתם כמספרים עשרוניים יירשמו כמספרים עשרוניים סופיים או כמספרים עשרוניים אינסופיים מחזוריים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help