sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המתמטיקה היא מכשיר רב עוצמה לפתרון בעיות מעשיות במדע ובחיי היומיום . כל מדע נוטה לבטא את ממצאיו ואת החוקים שלו בצורה מתמטית כמותית , מכיוון שבדרך זו ניתן להשתמש בתהליכים מתמטיים ובמושגים מתמטיים לתיאור , ניתוח וחיזוי תופעות אמפיריות בצורה מדויקת . במדע הפיסיקה , למשל , לא היה אפשר להגיע להישגים הנוכחיים ללא שימוש בכלים מתמטיים . נתייחס לשתי דוגמות : הדוגמה הראשונה היא הגילוי של כוכב הלכת נפטון . תגלית זו היתה תוצאה של חישובים שהסתמכו על חוקי ניוטון . בשנת 1781 גילה האסטרונום ויליאם הרשל ( William Hershel ) את כוכב הלכת אורנוס ומדד את מסלולו . המסלול הנמדד לא התלכד עם המסלול שחושב באופן תיאורטי . הועלתה השערה שקיים כוכב לכת נוסף , רחוק עוד יותר מהשמש , המפעיל כוח על אורנוס ומשנה את מסלולו . בהסתמך על חוקי ניוטון חושב מסלולו התיאורטי של אורנוס מחדש בהנחה שקיים כוכב לכת נוסף ומתוך התחשבות בהשפעתו , וחושב גם המיקום של כוכב הלכת הנוסף . כוכב לכת נוסף אכן התגלה במקום שקבעו החישובים . גילו אותו אדמס ( Adams ) ולבריה , ( Leverrier ) בשנת , 1846 וכך נצפתה ואותרה תופעה ביקום באמצעות חישובים מתמטיים פשוטים יחסית . הדוגמה השנייה מתייחסת למשוואות , Maxwell המתארות את התופעה האלקטרומגנטית . בשנת 1865 הגיע מקסוול , על בסיס חישובים מתמטיים מסובכים , למסקנה שגלי האור הם גלים אלקטרומגנטיים . תורה זו תוקפה מבחינה פיסיקלית בשלב מאוחר יותר . דוגמות אלה מראות כי למושגים המתמטיים ולשיטות החישוב המתמטיות יש לעתים שימוש מעשי . עם זאת אין משתמע מכך שלכל משפט מתמטי יש יישום מעשי ישיר . כבר בעת העתיקה , בעיקר החל בתקופת יוון העתיקה , היתה נטייה להתייחס למתמטיקה כאל תחום אוטונומי של ידע , שנלמדות בו תכונות המספרים והצורות . רבים מהמושגים המתמטיים הם תולדה של החשיבה המתמטית כשלעצמה . כך , למשל , הגיאומטריות הלא אוקלידיות נוצרו במאה התשע עשרה כתוצאה מנסיונות להראות שהאקסיומה החמישית ( אקסיומת המקבילים ) של אוקלידס נובעת מן האקסיומות הקודמות , ולכן אינה נחוצה לתיאור הגיאומטריה האוקלידית ולא כמענה לצורך מעשי .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help