sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

. 3 המתמטיקה כפעילות אנושית מאפייני המתמטיקה כפעילות אנושית שונים לחלוטין ממאפייני המתמטיקה כתחום דעת . . 1 הפעילות המתמטית אינה מצטמצמת רק לתהליך של בניית תיאוריות באמצעות טיפול נוקשה , פורמלי ודדוקטיבי בסמלים . המתמטיקאים עצמם הבהירו כי מתמטיקה היא פעילות יצירתית , תהליך של בנייה הדומה מאוד באופיו לזה המתרחש ביצירת מדעים אמפיריים . המתמטיקאי משער , מתקן את השערותיו לאור ראיות חדשות , מנסה להוכיח ונשען על דימויים , אנלוגיות וניסויים שכליים . לאינדוקציה ( כלומר , להכללה על סמך מקרים אחדים ) ולניחושים אינטואיטיביים יש תפקיד מרכזי ביצירת המתמטיקה , ומתמטיקאים חשובים , כגון פליקס קליין , ( Felix Klein ) הנרי פואנקרה , ( Henri Poincare ) ז'ק הדמר ( Jacques Hadamard ) וג'ורג' פוייה ( George Polya ) מתייחסים לכך בכתביהם על היצירה המתמטית . הוורד איבס ( Howard Eves ) טוען כי "לפני שניתן להוכיח או להפריך טענה מתמטית באמצעות דדוקציה , הכרחי לשער אותה . ההשערה היא למעשה ניחוש שהבחינה הראשונית להיותו מתקבל על הדעת נעשית באמצעות אינטואיציה , אנלוגיה , תצפית , ניסוי או כל תהליך אמפירי אחר . דדוקציה היא צורה משכנעת ופורמלית של הצגה , אך רק לעתים רחוקות הדדוקציה משרתת ככלי לתגלית . דדוקציה היא פעולה מסובכת , שזקוקה לחומר לעבוד בו , וחומר זה נוצר בדרך כלל כתוצאה של שיקולים אמפיריים . הצעדים של ההוכחה , או ההפרכה הדדוקטיבית , שמכתיב לנו המכשיר הדדוקטיבי עצמו הינם במקרים רבים תוצר של ניסוי וטעייה , ניסוי וניחוש שנון '' , 1980 , Eves ) עי . ( 19 חשוב לציין כי דרך הצגת ההוכחות בגיאומטריה אוקלידית , למשל , בסדר לוגי , דדוקטיבי , אינה מגלה ללומד , לעתים קרובות , את התהליך שהוליך למציאת ההוכחה . . 2 אף על פי שהמתמטיקה היא תחום דעת מורכב , מופשט ופורמלי , הפעילות המתמטית קשורה קשר הדוק למציאות . ההשראה לרבות מהתגליות המתמטיות נוצרה כתוצאה של צרכים אנושיים מעשיים . המושג מספר נוצר כנראה כתוצאה של הצורך של בני האדם להשוות כמויות של עצמים בעסקי חליפין , וכן כתוצאה של הצורך למדוד ולהעריך כמויות . המקור לגיאומטריה היה הצורך של אנשי העולם העתיק לתאר , לזהות , לחשב ולהעריך שטחים ונפחים . ההיסטוריה של המתמטיקה רצופה בדוגמות של תגליות מתמטיות שהינן תולדה של צרכים הנדרשים בחיי היומיום . עם זאת חשוב להבהיר שתגליות מתמטיות רבות לא היו תולדה של צרכים יומיומיים , אלא של מחקר מתמטי תיאורטי .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help